Luxe in de lift | Aantrekkende markt in VS en momentum in China
Een aantrekkende markt in de Verenigde Staten en een sterk China geven LVMH een zeer positief momentum. Topman Bernard Arnault verwacht dat de meewind dit jaar zal aanhouden. Het trok de hele luxesector omhoog: ook Christian Dior pluste 12,0%, Hermes en Kering gingen beide 6,6% omhoog en Burberry steeg met 4,9%.
Europese luxedranken
Ook bij de Europese gedestilleerde luxedranken waren er grote plussen. En hoe groter de blootstelling aan China, hoe groter de koersstijging. Diageo steeg 5,1%, Davide Campari-Milano 5,5%, en Pernod Ricard 7,9%.
De absolute uitblinker was het Franse Rémy Cointreau met een stijging van 15,2%. Daarbij moet gezegd dat Rémy Cointreau ook zelf met cijfers kwam. Die waren, zoals verwacht, niet heel florissant, vanwege voorraadafbouw in de Verenigde Staten naar pre-coronaniveaus. Voor heel boekjaar 2023-24 voorziet het bedrijf een daling van 20% in de organische omzet. Omzetgroei wordt op zijn vroegst verwacht vanaf 2024-25, maar de middellangetermijndoelstellingen voor 2029-30 werden herhaald.
Chinees onderzoek naar brandy
Ten slotte benoemde Rémy Cointreau dat het volledig meewerkt aan het anti-dumpingonderzoek van brandy’s dat China op 5 januari instelde. Voor wat het waard is: het bedrijf is ervan overtuigd dat zijn producten en handelswijzen voldoen aan de Chinese en internationale regels.