UMG | Muzieklabel zet hoog in ondanks bonje met TikTok-moederbedrijf
Muzieklabels als UMG krijgen niet alleen royalty’s van streamingplatformen als Spotify maar ook van sociale media als Instagram, Facebook en TikTok.
Op 31 januari liep de bestaande overeenkomst uit 2021 tussen UMG en ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, af. De partijen werden het niet eens over nieuwe voorwaarden. Daardoor werd de hele UMG-muziekcatalogus voor TikTok per direct onbeschikbaar. Dat is vervelend want TikTok probeert zich steeds meer te profileren als een muziekplatform.
TikTok betaalt een schijntje
TikTok betaalde tot nog toe maar een fractie van wat andere streamingplatformen neertellen. Dat komt omdat het platform in 2021 nog niet zo groot was als nu. TikTok telt intussen meer dan 1 miljard gebruikers, maar doet volgens UMG veel te weinig aan contentmoderatie en in de strijd tegen deepfake video’s.
Ook het aanmoedigen van AI gegenereerde muziek is voor de muzieklabels een doorn in het oog. TikTok doet dit omdat ze daarop geen royalty’s hoeven te betalen. Voor UMG staat TikTok maar voor 1% van de omzet in. Maar indirect is de impact groter omdat via het platform ook andere muziek van UMG ontdekt wordt. Beide partijen hebben elkaar dus nodig.
Jaarcijfers UMG
Eind deze maand publiceert UMG de jaarcijfers. Na drie kwartalen lag de omzet bij constante wisselkoersen 9,4% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De marge op de bedrijfswinst (ebitda) bedroeg 21,4%. UMG wil de ebitda-marge elk jaar met minstens 100 basispunten (1%) doen toenemen.
Die stijging moet naast de omzetgroei komen van een kostenbesparingsprogramma. Ik mik voor 2023 op een winstcijfer van €0,88 p.a., dit jaar oplopend naar €0,99.
Advies aandeel UMG op ‘kopen’
UMG keerde over het resultaat van het voorbije boekjaar al een tussentijds dividend van €0,24 uit. Het koopadvies voor het aandeel UMG houdt stand.