Lotus Bakeries | Superlatieven schieten tekort voor koekjesmaker
Meerdere historische mijlpalen kenmerken de jaarcijfers 2023 van Lotus Bakeries. Dankzij een omzettoename van €185,5 mln sloot de onderneming uit Oost-Vlaanderen in absolute termen voor het eerst een jaar af met een omzetcijfer boven de magische kaap van €1 mrd (€1,063 mrd). In relatieve termen was er sprake van een stevige omzetklim van 21,% (nog wat beter dan de 20,2% in de eerste jaarhelft), waarvan bijna 10% volumegroei (8% in de eerste zes maanden).
Speculoos gaat wereldwijd
Vorig jaar slaagde Lotus Bakeries er voor het eerst in om in de Verenigde Staten voor het koekjessegment bij de huishoudens een penetratiegraad van meer dan 5% te halen, of met andere woorden: 5% van de Amerikaanse gezinnen koopt wekelijks minstens één Lotus-product. Dat cijfer staat symbool voor de verdere succesvolle mondialisering van Lotus Biscoff, het ‘speculooskoekje’.
De jaaromzet van dit product voor het eerst in geschiedenis boven €500 mln uit. Het is momenteel binnen de mondiale top-10 de sterkste groeier onder de koekjesmerken. Hierdoor staat Biscoff voor het eerst in de top-5.
De tweede groeimotor is de verdere ontplooiing in steeds meer landen van gezonde snacks (Bear, Nakd, Trek en Kiddylicious). De omzettoename bedroeg 25% in 2023 en leidt ertoe dat de gezonde tussendoortjes nu al bijna een kwart van de groepsomzet betekenen.
Naast de bakermat, het Verenigd Koninkrijk, wordt ook steeds meer elders een sterke groei gerealiseerd. De derde pijler in het Lotus Bakeries-verhaal zijn de lokale specialiteiten. Daar is groeien veel minder een vanzelfsprekendheid en dus is 2023 ook voor deze tak een aangename verrassing met 15% omzetgroei.
Investeringen in fabriek VS en Thailand
De afgelopen twee jaar werd voor een recordbedrag van €242 mln geïnvesteerd. Desondanks is de netto financiële schuld verder afgenomen tot €120,5 mln of 0,6 keer de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda). Lotus Bakeries kan dus een stevige overname aan. De uitbreidingsinvesteringen gingen onder meer naar een verdubbeling van de capaciteit in de Amerikaanse fabriek van Mebane. In de zomer van vorig jaar werd ook aangekondigd dat er een derde Lotus Biscoff-fabriek komt in Thailand, tegen 2026 operationeel.
De omzettoename is straf, maar de 19,2% koerssprong is vooral ingegeven door het stevig aantrekken van de winstmarges. De aangepaste rebit (bedrijfswinst uit doorlopende activiteiten) steeg met 23,4% (was ‘slechts’ +14,3% in het eerste halfjaar) tot €173,0 mln. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) klom 22,1% tot 207,5 mln. Dat levert een rebitda-marge van 19,5% op. Het terugkerend nettoresultaat klom 25,2% tot 129,3 mln of een winst per aandeel van €159,40. Het dividend maakt ook een megasprong van 29% tot €58 bruto per aandeel, exact het dubbele van het brutodividend van 2018.
Advies aandeel Lotus Bakeries op ‘houden’
Het aandeel Lotus Bakeries bevestigt eens te meer de status van uitzonderlijk groeiverhaal op Euronext Brussel. Tegen 49 keer de verwachte winst 2024 en 30 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) is de waardering uiteraard bijzonder pittig en ‘on-Euronext Brussels’.
Maar omdat dit groeiverhaal nog vele jaren kan doorgaan, blijven wij voor de lange(re) termijn bij een houdadvies.