Maersk | Bedrijf doet alsof het in zwaar weer verkeert
Beleggers wachtten vol spanning op de toekomstverwachtingen voor 2024 van scheepvaartgigant Maersk. De prijzen voor het verschepen van containers op ‘s werelds drukste zeeroute van Shanghai naar Rotterdam zijn aanzienlijk gestegen als gevolg van het conflict in het Midden-Oosten. Dit heeft geleid tot een omweg via Zuid-Afrika in plaats van Egypte, wat duizenden extra kilometers betekent.
Maersk moet van de prijsstijging kunnen profiteren. Door overmacht kunnen langlopende contracten worden opengebroken en nieuwe overeenkomsten tegen hogere prijzen worden gesloten, waarbij altijd een deel van de capaciteit voor de spotmarkt wordt gereserveerd. Bovendien neemt de dekkingsgraad toe, aangezien een schip dat normaal gesproken zes reizen tussen China en Nederland maakt in een jaar, nu slechts vier of vijf reizen kan maken. Dit leidt tot opeenhoping van vracht en een bezettingsgraad die de 100% nadert.
Koersdaling na bericht 15%
Maar tijdens de presentatie van de jaarcijfers kwam Maersk met een enorme domper. Het bedrijf verwacht niet te profiteren van de hogere tarieven, voornamelijk omdat de omleiding via Zuid-Afrika een gelijk staat aan een krimp van 6% in de containermarkt terwijl nieuwe schepen die later dit jaar in gebruik worden genomen, een groei van 13% zullen realiseren. De koers van Maersk daalde met meer dan 15% op de dag van de bekendmaking.
De opmerkingen van Maersk verraste mij, aangezien de toename van het aantal schepen alom bekend was. Analisten hebben verschillende redenen aangevoerd voor Maersks onverwachte berichtgeving. Het bedrijf wil mogelijk niet worden gezien als de oorzaak van inflatiestijging door hogere transportkosten, wil niet profiteren van het conflict rond Israël – een houding die typisch is voor Scandinavische ondernemingen – of wil mogelijke onderzoeken door mededingingsautoriteiten vermijden.
Advies Maersk blijft op ‘kopen’
De winstvooruitzichten, en zeker de outlooks op korte termijn, zijn uiteraard flexibel. Persoonlijk heb ik nog nooit zoveel geld verloren op één dag met één enkel aandeel, maar ik ben ervan overtuigd dat het aandeel Maersk in de loop van 2024 een meer realistisch beeld gaat geven. Het advies blijft kopen.