Albemarle | Lithiumproducent heeft de bodem achter zich
In 2023 realiseerde Albemarle een recordomzet van $9,6 mrd, een stijging van $2,3 mrd ten opzichte van 2022. Wel zijn de lithiumprijzen sinds hun piek in 2022 met meer dan 80% gedaald, wat de marge voor het berekenen van de nettowinst heeft teruggebracht van 36,1% naar 16,7%. Als gevolg hiervan daalde de winst per aandeel met 39%, van $22,41 naar $13,67.
De grootste lithiumproducent op de wereld zei bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat de huidige lithiumprijzen voor toekomstige problemen gaan zorgen. Producenten gaan bij de huidige prijzen op de rem staan om later meer lithium op de markt te kunnen brengen.
Het is niet alleen Albemarle dat gelooft dat de vraag naar lithium in de toekomst zal exploderen, dit verwacht ook het U.S. Department of Energy. Deze overheidsorganisatie kwam vorig jaar met een rapport van 267 pagina’s genaamd Critical Materials Assessment 2023. Het rapport benadrukt het toenemende belang van materialen voor schone energietechnologieën en de risico’s die verbonden zijn aan hun toeleveringsketens.
Naarmate de vraag naar deze materialen groeit, vooral in het licht van de wereldwijde inspanningen om netto nul emissie te bereiken tegen 2050, worden bepaalde materialen, waaronder zeldzame aardmetalen en andere essentiële grondstoffen, kritiek voor de energietransitie. In totaal evalueerde de organisatie 38 materialen, waarvan er 23 als kritiek worden beschouwd op middellange termijn (2025-2035).
Er zijn maar twee metalen die worden geclassificeerd als zeer essentieel en met een hoog risico op disruptie van de toeleveringsketen. Dit zijn nikkel en lithium. Lithium is namelijk cruciaal voor lithium-ion (Li-ion) batterijen in elektrische voertuigen, consumentenelektronica en stationaire opslag, evenals in andere toepassingen zoals metallurgie, coatings, keramiek, glas, smeervet, luchtbehandeling, farmaceutica en polymeren.
Sleutelrol
De verwachting is dat lithium, vooral gebruikt in Li-ion batterijen voor EV’s, een sleutelrol zal spelen in de energietransitie, mede omdat er voor gebruik in elektrische voertuigen geen alternatief is.
In 2025 zal volgens de Amerikaanse overheid naar verwachting ongeveer 90% van de lithiumvraag van EV-batterijen en stationaire opslagbatterijen komen. Tegen 2035 zal dit naar verwachting stijgen tot ongeveer 97%. Lithium is op korte en middellange termijn niet gemakkelijk te vervangen in Li-ion batterijen, omdat alle modellen lithium gebruiken, terwijl de energiedichtheid van nikkel-metaalhydride (NiMH) batterijen niet hoog genoeg is om elektrische voertuigen met een grote actieradius te ondersteunen.
Advies aandeel Albemarle op ‘kopen’
Op dit moment worden de verwachtingen voor het toekomstige gebruik van elektrische auto’s teruggeschroefd. Dit keer zei Albemarle dat de vraagvoorspelling voor 2030 voor het belangrijkste batterij-ingrediënt met 10% is verlaagd, omdat de verschuiving naar elektrische auto’s in de VS en Europa nu langer duurt dan eerder werd gedacht.
Albemarle staat ruim 60% onder de hoogste koers ooit en ik denk dat we de bodem hebben gezien. Het advies voor het aandeel Albemarle blijft daarom ‘kopen’.
De auteur heeft een positie in het aandeel.