Achterblijver | Bioscoopketen zit klaar voor verdere expansie
De grootste bioscoopuitbater van België mocht vorig jaar wereldwijd 35,4 miljoen bezoekers ontvangen. Dat is maar liefst 20,6% meer dan in 2022. En ook weer vergelijkbaar met de situatie in 2019, dus voor de coronapandemie. Maar er kwam sinds 2019 een land bij (de VS), vijf nieuwbouwbioscopen en vier overnames.
Op vergelijkbare basis (‘like-for-like’) zijn we er dus nog niet, mede doordat de Hollywood-output ook nog niet op het peil staat van 2019. Dat zal ook in 2024 nog niet volledig het geval zijn , als gevolg van de staking van de auteurs in Hollywood in de loop van vorig jaar. Dat deed de filmliefhebber bijvoorbeeld al de potentiële blockbuster Dune 2 mislopen in het laatste trimester. Logisch dat ceo Eddy Duquenne trots is over het afgelopen boekjaar, maar mogelijk zal de filmkalender pas in 2025 weer volledig genormaliseerd zijn.
Meer dan Barbie alleen
De meest besproken (niet de beste) film van vorig jaar Barbie moet in de top-5 van meest succesvolle films van 2023 nog wel The Super Mario Bros Movie laten voorgaan. Verder zien we op de lijst ook Avatar: The Way of Water, Oppenheimer en Guardians of the Galaxy, volume 3 terug. Geografisch gezien is de grootste stijging voor Spanje (+33,0% tot 4,8 miljoen bezoekers). Nederland blijft het meest achter met ‘slechts’ +8,8% in bezoekersaantallen (3,49 miljoen). Het filmaanbod in het vierde kwartaal was niet top en dus werd het ook niet het beste trimester ooit qua bezoekersaantallen.
Recordresultaten voor Kinepolis
Maar dat heeft de bioscoopgroep niet belet om positief te verrassen met de resultaten. Dit wil zeggen dat de opbrengsten uit zowel de verkoop van tickets (‘Box Office’) als de opbrengsten uit verkoop van dranken en snacks (‘In-Theatre Sales’) per bezoeker een verdere stijging laat zien door hogere consumptie en de populariteit van premium-bioscoopervaringen. Ook de inkomsten uit alle andere businesslijnen klommen tegenover 2022.
Dat doet de opbrengsten met €605,5 mln recordhoogten bereiken, dus een stuk boven 2022 (+21,1%) en 2019. Ook de bedrijfskasstroom (ebitda) en de ebitdal (ebitda aangepast voor huur) sprongen naar ongekende hoogten en klommen respectievelijk 24,4% (tot €186,9 mln) en 32,8% (tot €151,4 mln). Het nettoresultaat verdubbelde zelfs ruim tot €56,1 mln (+103,7%) of per aandeel van €1,02 naar €2,08. Bezoekers willen immers nog steeds meer betalen voor beleving en zodoende premiumproducten (zoals ‘cosy seats’).
Schuldenafbouw
De halfjaarresultaten gaven eerder al aan dat over het hele jaar recordcijfers op komst waren. Toch reageerde de markt toen negatief op de cijfers. Het probleem van de cijfers halverwege het jaar was de vaststelling dat door hogere operationele kosten er niet echt sprake was van margeverbetering en dat de netto financiële schuld gestabiliseerd was op €422,6 mln.
Dat er voor de resultaten over heel 2023 wel een positieve marktreactie was, had dan ook te maken met de schuldenafbouw tijdens de tweede jaarhelft. Op 31 december zitten die wel weer duidelijk onder €400 mln (€378,3 mln) netto financiële schuld of -10,7% tegenover de €423,5 mln van eind 2022. De ratio netto financiële schuld/ebitdal daalt zo mooi tot 2,5. Niet alleen mooi, maar ook een voorwaarde om weer te gaan denken aan acquisities.
‘Never waste a good crisis’
De coronapandemie was een ‘mega-uitdaging’ voor de sector. Eigenlijk was het een ‘worst-case’-scenario. Een gevolg was ook dat een aantal nieuwe films eerst op een streamingplatform te zien was. Kinepolis maakt sowieso elk jaar een plan, waarbij hetzelfde resultaat gedraaid moet worden in de veronderstelling van 5% minder bezoekers. Door sommige dingen goedkoper te doen dan voorheen, maar ook door nieuwe initiatieven te nemen, waardoor de inkomsten per bezoeker kunnen toenemen.
Tijdens de coronacrisis werd dan ook een nieuw plan gemaakt, waarbij de groep zich voorbereidde op een (beduidend) minder aantal bezoekers na de coronacrisis dan ervoor, namelijk -25%. Indien de situatie toch zou normaliseren, zou dat de winstgevendheid van de groei verder opkrikken en toelaten de financiële positie versneld te verbeteren. Ook met het oog op verdere expansie. De pandemie bracht immers heel wat (familiale) bioscoopuitbaters financieel in de problemen, wat hen eerder zal doen besluiten om te verkopen.
Daar wil Kinepolis de komende jaren van profiteren om verder te groeien en de expansie tussen 2014 en 2019 (van 23 naar ruim 100 complexen) door te trekken. Na eerdere expansie in Frankrijk, Nederland, Spanje, Canada en de VS zien analisten verdere mogelijkheden in de VS, maar ook in Scandinavië en zelfs in Australië/Nieuw-Zeeland. Ceo Duquenne mikt immers op politiek en economisch stabiele regio’s om verder te groeien en leerde tijdens de coronacrisis dat je niet noodzakelijk elke maand elk land hoeft te bezoeken om te zien of men er goed bezig is.
Anticiperen op expansie
We beschouwen het aandeel Kinepolis als een van onze (top)favorieten op Euronext Brussel voor de komende jaren, ervan uitgaande dat de recordresultaten uit 2023 de komende jaren nog overtroffen kunnen worden en dat nieuwe recordcijfers neerzetten eerder de regel dan de uitzondering zal zijn. Dit op basis van een geleidelijke, verdere ‘normalisering’ van het filmaanbod uit Hollywood in 2024 en ’25 en de verwachting dat de groep de draad van externe groei (acquisities) van voor de coronacrisis weer voluit zal opnemen. Al die positieve elementen zitten wat ons betreft niet in de huidige koers. Het zijn recordresultaten zonder recordkoers, andere beleggers wachten immers die verdere expansie af. Dat biedt een mooie kans om nu al op het koersherstel te anticiperen.