Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen

Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Educatie Ivan SNURER, 10 mrt 15:00

Beter Beleggen | De psychologie achter het dividend

0 0 Leestijd ongeveer

In de komende weken keert het gros van bedrijven hun jaarlijkse dividend uit. De psychologie achter het dividend brengt soelaas voor beleggers die de beurs van nature wantrouwen of er slechte ervaringen hebben.

Wanneer het op beleggen aankomt, zingt iedereen zijn eigen lied, omdat elke belegger een andere risicotolerantie heeft. Het klakkeloos kopiëren van anderen heeft daarom weinig zin. Vroeg of laat raak je ermee in de knel, omdat iedereen moverende redenen heeft dingen anders te doen dan aanvankelijk gedacht.

Of je een goede belegger bent of niet, heeft meer te maken met zelfkennis en psychologie dan met intelligentie en het vinden van de heilige graal. Om succesvol te beleggen moet je als belegger je eigen psychologische zwaktes kunnen identificeren en overwinnen. Er is geen enkele relatie tussen rendement en het intelligentiequotiënt van een belegger.

Psychologie en emoties

De gedragseconomie schetst psychologische valkuilen die iemand financiële beslissingen doen nemen die tegen zijn eigen belang indruisen. Vergeet het idee dat jij als belegger geen fouten zult maken. Je doet het al behoorlijk goed als zes van de tien posities een positief rendement halen. Zelfs de beste beleggers maken fouten! Met zelfreflectie word je na verloop van tijd wel een betere belegger.

Als je normaal begaafd bent en je kunt de drang bedwingen die anderen in problemen brengt, kun je een succesvolle belegger worden. Ook voor ervaren beleggers is psychologie een heikel punt. Emoties beschermen en helpen ons in moeilijke situaties, maar ze kunnen ons ook overmeesteren en onze beslissingen beïnvloeden, waardoor we in een opwelling handelen. Wanneer je angstig bent, kun je in paniek raken en verkoop je snel op het verkeerde moment.

Beleggers die de beurs van nature wantrouwen of er slechte mee ervaringen hebben, huiveren van onzekerheid en volatiliteit, maar risico is inherent aan beleggen. De meeste beleggers besteden onevenredig veel aandacht aan slecht nieuws of gebeurtenissen in de marge met veel drama, waardoor een overdaad aan informatie snel tot verkeerde beslissingen leidt.

Wanneer de afkeer van verlies sterker is dan het verlangen om te winnen, biedt voor veel mensen de psychologie achter het dividend soelaas. Het dividend legt een bodem onder de koers. Als aandelen wegzakken, gewoon omdat het algemene beursklimaat tegenzit, kan je als geduldige belegger het via de tussentijdse dividenden in afwachting op een sentimentsomslag makkelijker uitzweten.

Leven van dividend

Het dividend is voor beleggers een prettige vorm van inkomen. Voor bedrijven is het dividend een mooie manier om hun aandeelhouders te bedanken voor het beschikbaar stellen van risicokapitaal. Zij kunnen namelijk door het dividend extra vermogen aantrekken.

Als je op de beurs aandelen koopt, koop je vrij verhandelbare effecten op de secundaire markt. Dat geld vloeit niet direct naar de onderneming. Het stut wel de koers van het aandeel. Sommige bedrijven proberen beleggers met een hoog dividend te paaien.

Het punt is wel dat het dividend uit de nettowinst wordt betaald en dat bij goedgeefse bedrijven na de betaalbaarstelling weinig kapitaal overblijft. Als deze bedrijven hun toekomst willen verzekeren, geven zij vaak nieuwe aandelen uit. Hoewel het belang van bestaande aandeelhouders hierdoor verwatert, is dit een goede strategie, mits met het geld goede investeringen worden gedaan.

Het geld dat met secundaire emissies wordt opgehaald, wordt aan het vermogen van de onderneming toegevoegd. Vaak krijgen bestaande aandeelhouders bij dergelijke operaties de kans om zich op de uitgifte van nieuwe aandelen in te schrijven tegen een gunstiger tarief.

Nut van het dividend

De impact van het dividend wordt groter naarmate de factor tijd meer ruimte krijgt om zijn werk te doen. Het dividend levert met name in periodes waarin sprake is van vlakke en lagere koersen een belangrijke bijdrage aan het totaalrendement.

Psychologie van het dividend

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ