Kendrion | Betere tijden in het verschiet dankzij industriële groei
Kendrion behoort met een marktkapitalisatie van €194 mln tot de kleinere Nederlandse ondernemingen op de beurs. Een groep aandelen die de laatste jaren niet zo in trek bleek te zijn. Een belegging in de AEX-index leverde de afgelopen twee jaar namelijk 35,1% aan rendement op; de AScX-index waartoe Kendrion behoort, bleef met slechts +1,2% over dezelfde periode beduidend achter. Dat is opvallend, omdat kleinere ondernemingen op de lange termijn erom bekend staan large caps te outperformen.
Kijken we specifiek naar het track record van Kendrion op de beurs, dan kunnen we spreken van een teleurstellende belegging. Over de laatste tien jaar leverde het aandeel, ondanks verschillende dividenduitkeringen de buy and hold-belegger een verlies op van 32,0%.
De zwakke prestaties op beurs vloeien voort uit de historische activiteiten van de onderneming. Kendrion heeft altijd een flinke blootstelling gehad aan de automotive-sector, die over het algemeen bekendstaat om lage marges en weinig groei. Ook zijn er een aantal schandalen geweest in de sector, de bekendste is wellicht dieselgate.
Lees ook Flinke economische tegenwind voor magnetenproducent
Belangrijke klanten van Kendrion bleken personenvoertuigen te verkopen die dankzij sjoemelsoftware schoner leken dan ze daadwerkelijk waren. Dit negatieve nieuws zette de waardering van bekende autofabrikanten en hun toeleveranciers onder druk.
Industrie
Kendrion heeft daar vandaag de dag nog altijd last van. Het aandeel wordt met een geschatte k/w 2025 van 7 op de beurs gewaardeerd als enkel een toeleverancier aan de automobielindustrie. Terwijl het plaatje bij Kendrion mede dankzij enkele overnames de laatste jaren toch echt is veranderd.
In de laatste twee jaar was het segment industrie namelijk gemiddeld verantwoordelijk voor 51% van de totale omzet en 75% van het operationeel resultaat (ebitda). Met deze activiteiten worden hoge marges behaald: de gemiddelde ebitda-marge van het segment industrie kwam uit op 15,7% tegenover 5,1% voor de automotive activiteiten.
Teslin Participaties is geen onbekende speler. Met behulp van andere investeerders wist het bedrijven zoals Reesink, ICT Group en Accell van de beurs te halen. Bij het bod op Ordina lijkt Teslin een bemiddelende rol te hebben gespeeld. In ieder geval is uit het recente jaarverslag van Kendrion op te maken dat 56% van de aandelen in vaste handen zit.
Een aanzienlijk verschil en eveneens interessant voor de beleggingscasus van Kendrion. De hogere marge-activiteiten zitten namelijk ook nog in groeimarkten. Kendrion speelt binnen dit segment in op trends als robotisering, automatisering en elektrificatie. Dit gebeurt bijvoorbeeld met elektromagnetische remmen die worden toegepast in robotarmen.
Lees ook CEO Kendrion: ‘China biedt ons enorme groeimogelijkheden’
Deze remmen zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de robots, bijvoorbeeld bij het vasthouden van onderdelen in een productieproces. Ook in windmolens zijn verschillende elektromagnetische remmen van Kendrion te vinden. Die zorgen ervoor dat de molens optimaal kunnen worden benut.
Bepaalde remmen ondersteunen de wieken bij het zoveel mogelijk vangen van wind, andere remmen kunnen hulp bieden bij noodweer. Daarnaast vallen binnen het industriële segment verschillende mechatronische systemen, zoals verwarmingssystemen, hoogspanningsschakelaars en sloten voor de industrie.
Automotive
Kijkend naar de automotive-tak, dan mogen beleggers na een turbulente periode enige normalisatie verwachten. De automotive-sector kende behoorlijk wat tegenwind de laatste drie jaar, door de coronacrisis, inflatie en een tekort aan componenten.
Volgens analisten van S&P Global zijn er in 2023 wereldwijd 90 miljoen personenvoertuigen geproduceerd. Daarmee werd een niveau bereikt dat we niet meer hadden gezien sinds 2018 en 2019. Tot 2030, gemeten vanaf 2022 rekent S&P Global erop dat het aantal geproduceerde personenvoertuigen gemiddeld met 2% zal groeien.
EV’s
Volledig elektrische voertuigen zullen daarbij een steeds zwaardere weging krijgen in de totale mix. S&P Global mikt op een jaarlijkse toename van 23% van de EV-productieaantallen tot 20230 en dat is goed nieuws voor Kendrion.
De omzet die Kendrion weet te boeken uit de levering van producten voor elektrische voertuigen ligt namelijk anderhalf keer zo hoog als die voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit komt mede doordat elektrische voertuigen worden voorzien van akoestische waarschuwingssystemen.
Lees ook Lastige markt voor toeleverancier
Bij een snelheid lager dan 20 kilometer per uur wordt het geluid van een verbrandingsmotor nagebootst, zodat bijvoorbeeld voetgangers zich ervan bewust zijn dat er een voertuig nadert.
China
Een andere hoek waar nog wat extra groei voor Kendrion te verwachten valt, voor zowel het industriële als het automotive-segment, is China. Het land dat in het verleden de bijnaam ‘de fabriek van de wereld’ kreeg, biedt Kendrion volgens ceo Joep van Beurden enorme groeimogelijkheden. In een interview met Beleggers Belangen in de zomer van 2023 gaf de topman aan dat Kendrion destijds circa €50 mln aan omzet wist te realiseren in China, maar dat dit dankzij de ingebruikname van een nieuwe fabriek in de stad Suzhou binnen drie tot vier jaar zal verdubbelen naar €100 mln.
In een mogelijke volgende fase kan dit door middel van een nieuwe uitbreiding worden opgeschroefd naar €150 mln. Een aanzienlijk bedrag, wetende dat Kendrion als groep over het boekjaar 2023 een omzet wist te realiseren van €519 mln. Verkoopgroei in China zou volgens het management een positief effect kunnen hebben op de marges.
Dat kan Kendrion ook wel gebruiken, want ondanks het feit dat de onderneming de netto schuld in het vierde kwartaal van 2023 wist te verlagen met €15,2 mln, is de schuldratio van 2,7 voor een cyclisch bedrijf nog wel aan de hoge kant. Bij de recente publicatie van de jaarcijfers liet het management weten in de eerste helft van 2024 nog te rekening te houden met wat tegenwind, in de tweede helft van het jaar zouden de omstandigheden moeten verbeteren.
Advies aandeel Kendrion op ‘kopen’
Kendrion houdt vast aan haar financiële doelstellingen. Over de periode 2019 tot en met 2025 zal er gemiddeld een autonome groei bewerkstelligd worden van 5% per jaar. De ebitda zal in 2025 ten minste 15% bedragen. Met een ebitda-marge van circa 10% in 2023 is die prognose wellicht iets te enthousiast. In onze berekening gaan we momenteel voor 2025 uit van een ebitda-marge van 13%. Onderaan de streep zou er dan een winst per aandeel kunnen uitrollen van €1,80. Vervolgens is natuurlijk de vraag wat beleggers bereid zijn om voor een bedrijf als Kendrion te betalen.
Wij zijn in ieder geval van mening dat het aandeel behoorlijk wordt ondergewaardeerd op de beurs. Een beurskoers van €16 in 2025 lijkt naar onze inschatting zeker tot de mogelijkheden te behoren. Dat betekent een opwaarts potentieel van 25%. In de tussentijd krijgen aandeelhouders een mooi dividend voor het wachten: het verwachte dividendrendement voor de komende twee jaar ligt bij de huidige beurskoers namelijk boven de 4% per aandeel. We herhalen dan ook ons koopadvies op Kendrion.