Diverse analisten | Is HelloFresh over datum?
Na een eerdere winstwaarschuwing in november, verlaagde HelloFresh recent wederom zijn outlook voor 2024. De ebitda komt dit jaar naar verwachting uit tussen €350-400 mln. Ook heeft de Duitse producent van maaltijdpakketten zijn omzet- en winstdoelstellingen voor volgend jaar geschrapt.
Verder kondigde HelloFresh een strategieherziening aan, waarin de maaltijdbezorgingstak versterkt wordt om de dalende inkomsten uit maaltijdpakketten te compenseren. Het nieuws leidde ertoe dat de aandelenkoers bijna halveerde.
Analisten over aandeel HelloFresh
Vanwege het loslaten van de doelstellingen door HelloFresh heeft Barclays zijn koersdoel verlaagd van €28 naar €12. De Britse zakenbank vindt dat het postorderbedrijf voor kookdozen nu moet laten zien dat de tijd van winstwaarschuwingen voorbij is. Omdat Barclays verwacht dat de marge de komende jaren langzaam herstelt, blijft het advies ‘kopen’.
Hoewel het management van HelloFresh volgens Berenberg opnieuw aan geloofwaardigheid heeft ingeboet, wordt het aandeel na de ineenstorting van de aandelenkoers op een zeer gunstig niveau verhandeld. Het advies van Berenberg blijft daarom ‘kopen’, waarbij het koersdoel is bijgesteld van €31 naar €9,50.
DZ Bank is ontgoocheld over de diverse winstwaarschuwingen en de prestaties van HelloFresh. Volgens de bank lijdt het bedrijf onder terughoudendheid van de consument en hebben de producten niet dezelfde aantrekkingskracht meer als tijdens de coronapandemie. De analisten vrezen dat het voor HelloFresh in volwassen markten waarschijnlijk alleen mogelijk zal zijn om nieuwe klanten te winnen door met hoge kortingen te smijten. Het advies van DZ Bank luidt ‘verkopen’ en het koersdoel is verlaagd van €14,50 naar €6,20.
Lees ook HelloFresh is de kneus der kneuzen
UBS vond de vooruitzichten van HelloFresh voor het lopende jaar teleurstellend en denkt dat ondanks de bemoedigende strategische stappen van het management het bedrijf een lastige periode tegemoet gaat. De Zwitserse zakenbank heeft het koersdoel neerwaarts bijgesteld van €11,50 naar €5,80 en blijft bij een verkoopadvies.
Bernstein Research stelt dat HelloFresh op een tweesprong staat. De ene weg leidt door de focus op de kernactiviteiten mogelijk naar een ommekeer, terwijl de andere weg mogelijk uitkomt bij de ondergang van het bedrijf. Op korte termijn zien de analisten in ieder geval geen kansen en zij hebben daarom hun koersdoel verlaagd van €11 naar €5,30, waarbij het advies ‘verkopen’ blijft.