Zalando | Nieuwe strategie van corona-aandeel slaat aan
Net als Hello Fresh piekte Zalando in de zomer van 2021, toen de enorme impact van corona op onze manier van consumeren steeds duidelijker werd en nog absoluut onbekend was wanneer er een vaccin beschikbaar zou komen. Van de piek op 7 juli 2021 verloor het aandeel van de kledingwebshop tot begin dit jaar echter 84,4% van haar waarde en was daarmee de grootste daler in de DAX gedurende die periode.
Echter – anders dan Hello Fresh – lijkt het aandeel Zalando, dat beleggers begin dit jaar konden oppikken op de laagste stand in bijna tien jaar, begonnen aan een voorzichtige rebound. Een nieuwe stap omhoog volgde eind vorige week toen de webshop bij de presentatie van de jaarcijfers – omzet 2023 €10,1 mrd (-1,9%) en ebit 2023 350 mln (+1,7%) – ook een nieuwe groeistrategie bekendmaakte.
Kern van die strategie is dat Zalando wil blijven groeien door zich in Europa te richten op consumenten én op bedrijven. Zo moet tot 2028 een jaarlijkse groei tussen de 5 en 10% worden gerealiseerd. Zalando wil uiteindelijk 15% van de Europese modemarkt bedienen.
Vorige week vrijdag sloot het aandeel Zalando 36,1% hoger dan twee maanden geleden, waarbij deze periode in de DAX alleen Rheinmetall en Daimler Truck beter presteerden. Met 22 koop-, 8 houd- en 3 verkoopadviezen zijn internationale analisten grotendeels positief.