Unilever | Voedingsmiddelenconcern splitst ijsdivisie af
Unilever produceert naar eigen zeggen vijf van de tien grootste ijsmerken ter wereld. Ben & Jerry’s en Magnum worden het vaakst genoemd, maar denk ook aan de Cornetto, Calippo en Vienetta, het toetje bij uitstek tijdens feestdagen. De ijsdivisie was in 2023 goed voor een omzet van €7,9 mrd, oftewel 13,2% van de totale omzet van €59,6 mrd.
Het management kiest voor de afsplitsing van de ijsdivisie omdat die duidelijk andere karakteristieken heeft dan de andere onderdelen van Unilever. IJs is bij uitstek een seizoensgebonden product dat vooral goed gedijt bij warm, zomers weer. Dat geeft het een meer cyclisch karakter dan bijvoorbeeld deodorant. En dat maakt dat de ijsdivisie kapitaalintensiever is vanwege de opslag van grote voorraden geproduceerd ijs.
Hoe de afsplitsing er precies uit gaat zien, wist Unilever nog niet te melden. Het concern zoekt naar de optie die aandeelhouderswaarde zal maximaliseren en ziet een afsplitsing met aparte beursnotering op dit moment als meest waarschijnlijk optie. Voor zowel de toekomstige zelfstandige ijsdivisie als Unilever lijkt splitsing gunstig, omdat beide zich dan kunnen focussen op waar ze goed in zijn. En de ijsdivisie hoeft niet meer met andere divisies te concurreren voor kapitaal, mocht ze bijvoorbeeld willen investeren in verdere groei. De voorbereidingen voor de afsplitsing beginnen per direct en de volledige afwikkeling van het proces wordt eind 2025 verwacht.
Lees ook Portefeuille NL: Onze favorieten weer op recordstand
Productiviteitsprogramma
Een schatting van het verlies aan synergievoordelen dat gemoeid zal gaan met de afsplitsing gaf Unilever niet. Maar naast de afsplitsing kondigde het bedrijf de lancering van een productiviteitsprogramma aan. Daarbinnen ziet de onderneming mogelijkheden om de komende drie jaar voor €800 mln aan kosten te besparen. Deze besparing zou de kosten vanwege synergieverlies door de verkoop van de ijsdivisie meer dan compenseren. De besparingen moeten komen uit onder meer verminderde complexiteit en minder duplicatie. Rond de 7500, oftewel 5,9% van de huidige 128.000, medewerkers zullen daarbij hun (kantoor)baan kwijtraken. De hiermee gepaard gaande afvloeiingskosten worden voor de komende drie jaar op 1,2% van de omzet geraamd.
De plannen passen in de eerder aangekondigde strategie om de portfolio te gaan toespitsen op de sterkste merken met de meeste groei en de hoogste marges. Dit moet gaan leiden tot meer winstgevende groei. De toekomstige hoofdindeling zal bestaan uit vier divisies: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care en Nutrition.
Advies aandeel Unilever op ‘kopen’
Voor 2024 veranderen de aangekondigde afsplitsing en het kostenbesparingsprogramma niets aan de schatting van de winst per aandeel van €2,75. We zien de stappen vooral als een teken dat ceo Hein Schumacher daadkrachtig te werk gaat, wat op middellange termijn effect moet gaan sorteren. Bij een huidige k/w van 16,8 en met het vooruitzicht op de toekomstige verbeteringen, blijft het aandeel Unilever een goedkoop aandeel met een koopadvies.