Kering | Luxeconcern verliest zijn glans door Gucci
Kering heeft het zwaar en dat komt met name door topmerk Gucci, dat goed is voor de helft van de totale omzet en twee derde van de winst. Om Gucci nieuw leven in te blazen vaart Gucci onder leiding van creatief directeur Sabato de Sarno een andere designfilosofie. Kering vreest dat deze ommekeer meer tijd vergt en heeft daarom gewaarschuwd dat de omzet in het eerste kwartaal met ongeveer 10% daalt; de omzet van Gucci loopt met circa 20% terug door zwakke prestaties in Azië. Adviesbureau Bain verwacht dat de groei van de Chinese luxemarkt dit jaar sterk terugloopt door de vastgoedcrisis en hoge jeugdwerkloosheid.
Prognoses verlaagd
De omzetverwachting van Kering voor het eerste kwartaal is aanzienlijk lager dan waar Goldman Sachs op rekende. Het merk Gucci is hier volgens de analist grotendeels verantwoordelijk voor. Goldman Sachs vreest dat de operationele winstmarge van Kering in 2024 onder de 30% kan blijven en heeft daarom de prognoses verlaagd, met als gevolg dat het koersdoel is bijgesteld van €404 naar €372. Het advies luidt ‘houden’.
J.P. Morgan was eveneens onaangenaam verrast door de trading update. Volgens de bank staan de opmerkingen van Kering haaks op de presentatie van de vierdekwartaalcijfers. Wel vindt J.P. Morgan het bemoedigend dat de nieuwe Ancora-collecties goed zijn ontvangen. De Amerikaanse zakenbank heeft het koersdoel voor Kering verlaagd met €25 tot €400 en het houdadvies gehandhaafd.
Houdadvies
Bernstein Research stelt dat tijdens een recente show in Milaan De Sarno overwegend positieve reacties kreeg op zijn ontwerpen vanuit de industrie en op de sociale media. Het is afwachten of de luxeproducten ook aanslaan in China, aangezien het consumentenvertrouwen en de uitgaven in het land verzwakken. Vooralsnog houdt Bernstein Research vast aan een houdadvies met een koersdoel van €456.