BMW | Een Duitse automaker onder hoogspanning?
Bayerische Motoren Werken (BMW) verwacht dat de R&D-uitgaven dit jaar zullen pieken vanwege de focus op volledig elektrisch aangedreven modellen. Afgelopen jaar waren EV’s goed voor 15% van de totale verkopen en BMW schat dat de totale leveringen dit jaar iets hoger zullen liggen. De operationele marge van de autodivisie schat BMW op 8-10%, tegen 9,8% in 2023.
Advies op ‘kopen’
DZ Bank vindt dat BMW een strategisch concurrentievoordeel heeft als het gaat om e-mobiliteit. Zij vinden dat het aandeel historisch goedkoop is en gesteund zou moeten worden door het lopende aandeleninkoopprogramma. Daarom staat het advies op ‘kopen’ en is het koersdoel met €10 verhoogd naar €125.
Advies op ‘houden’
De Britse zakenbank HSBC weet niet of zij bewonderend of kritisch moet zijn over de strategie van BMW. HSBC maakt zich zorgen over de kosten die gepaard gaan met de versnelling van het EV-modellengamma, zeker nu de EV-markt lijkt te vertragen. Het kan er volgens de analist toe leiden dat toekomstige uitkeringen aan aandeelhouders worden beperkt. Een aanwijzing daarvoor is dat BMW zijn lopende aandeleninkoopprogramma niet heeft verlengd. HSBC heeft zijn koersdoel voor BMW licht verhoogd van €110 naar €112 en het advies gehandhaafd op ‘houden’.
Beperkte volumegroei
Berenberg voorziet dat Europese autofabrikanten dit jaar te maken krijgen met een beperkte volumegroei door een gebrek aan betaalbare opties, een zorgwekkende vertraging van het momentum voor EV’s en toenemende prijsdruk door de groeiende import van Chinese auto’s. Aan de kostenzijde ziet Berenberg dat het hogere arbeidsloon wordt gecompenseerd door een daling van de grondstofprijzen. Een harde landing van de sector lijkt de investeringsbank onwaarschijnlijk. Voor BMW luidt het advies ‘houden’ en heeft Berenberg het koersdoel opgetrokken van €102 naar €110.
Advies verlaagd naar ‘houden’
Jefferies stelt dat waar veel fabrikanten nog werken aan hun tweede generatie elektrische auto’s, BMW al toe is aan de derde generatie: deze ‘Neue Klasse’ komt volgend jaar op de markt. Dit concurrentievoordeel is echter algemeen bekend. BMW heeft al bijna zijn gehele vrije kasstroom teruggegeven aan aandeelhouders en Jefferies denkt dat toekomstige uitbetalingen beperkt kunnen worden door noodzakelijke betalingen aan minderheidsaandeelhouders van BBA, een joint venture van BMW met het Chinese Brilliance Auto. Jefferies heeft het advies voor BMW verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’ en het koersdoel vastgesteld op €110.