Ulta Beauty | Schoonheidsretailer ervaart lastigere omstandigheden
De resultaten waren er ook naar. De keten groeit al jaren erg hard, zowel online als via het openen van nieuwe winkellocaties waar klanten producten ook kunnen testen. Sinds 2019 is de omzet van $6,7 mrd zowat verdubbeld tot $11,2 mrd over afgelopen boekjaar, met alleen in 2021 een dip. De winst per aandeel ging tegelijkertijd van $10,94 naar $26,03. Vanaf de top is de koers met 20% gedaald, waarvan ruim 15,3% op 2 april na een melding van tegenvallende vooruitzichten.
Aandelen van meerdere cosmeticabedrijven gingen omlaag, zoals het toch al geplaagde Amerikaanse Estée Lauder (-4,1%) en e.l.f. Beauty (-12,2%). Ulta Beauty waarschuwde eerder al dat de omzetgroei na enkele heel sterke jaren wat zal vertragen. Maar op een investeerdersconferentie meldde ceo Dave Kimbell dat de resultaten van de eerste twee maanden een vertraging in omzetgroei laat zien.
Snellere groei
Die groei komt sneller dan eerder werd aangenomen en is ook wat groter dan de verwachting was. En dit effect is volgens Kimbell merkbaar in alle prijssegmenten en productcategorieën. Kimbell merkte op dat de terugval deels komt door steeds intensievere concurrentie die, net als Ulta Beauty, uitbreidt in aantallen fysieke locaties. Echter, volgens de ceo speelt ook dat consumenten met een fatsoenlijke baan en inkomen nu de druk ervaren van schulden op credit cards en studieleningen.
De auteur heeft een positie in dit aandeel