Tweedehands auto’s | Leuke hobby, lucratieve belegging
Het CBS staat in de financiële wereld vooral bekend als verzamelaar van allerlei gegevens voor belangrijke indicatoren, zoals bbp, inflatie en werkloosheid. Regelmatig brengt de instantie ook cijfers die economisch wat minder relevant zijn, maar waar voor beleggers toch interessante aanknopingspunten in zitten. Een mooi voorbeeld is het bericht dat er een kwart meer oldtimers op de Nederlandse wegen mag rondrijden dan vijf jaar geleden. Om precies te zijn: het aantal klassieke personenauto’s van 40 jaar of ouder is met 28% gegroeid naar 217.000. Uit de meest recente cijfers blijkt bovendien dat Volkswagen het meest voorkomende merk is en dat blauw de populairste kleur is.
Klassieke auto’s blijven S&P 500 Index voor
Aan die laatste cijfers hebben beleggers natuurlijk niet heel veel. Het belangrijkste signaal uit het CBS-onderzoek is dat de krapte op de markt voor klassieke wagens wat afneemt. Die krapte is een belangrijke reden waarom zeldzame oldtimers de afgelopen decennia een van de best presterende beleggingscategorieën waren. Volgens de Britse dataverzamelaar Hagerty is de waarde van exclusieve ‘blue chip’ klassiekers tussen 2006 en 2024 met 430% gestegen. Die waardestijging ligt zelfs hoger dan het rendement van de S&P 500 Index (+278%) in deze periode.
Minder transparant
Het is echter gevaarlijk om al te veel in het rendementscijfer te lezen. In de eerste plaats is de prijsontwikkeling een stuk minder transparant dan die op bijvoorbeeld de aandelenmarkt. Slechts een kwart van alle klassieke auto’s wordt via publieke veilingen verkocht. Dat is ook niet vreemd als je bedenkt dat een veilinghuis 10% of meer van de verkoopprijs opstrijkt. Daar komt bij dat de prijsontwikkeling tussen verschillende categorieën heel sterk uiteen loopt. De gemiddelde verkoopwaarde van een klassieke Ferrari ligt bijvoorbeeld bijna zeven keer zo hoog als twintig jaar geleden. In diezelfde periode was de gemiddelde verkoopprijs van een betaalbare klassieker volgens Hagerty net iets meer dan dubbel zo hoog.
Liever een Tesla dan een Rolls Royce
Dat soort grote verschillen in waardeontwikkeling, zal er ook in de toekomst zijn. Veel verzamelaars gaan namelijk op zoek naar de auto die ze graag in hun jeugd hadden gereden. Veertig jaar geleden was een Rolls Royce Silver Ghost bijvoorbeeld de droomauto van verzamelaars, werd in 2020 mooi omschreven in de studie ‘Collectibles: an integral part of wealth’ van het inmiddels door UBS ingelijfde Credit Suisse. Tegenwoordig is dat een Porsche 911. De kans is dan ook groot dat de Roadster die Tesla van 2008 tot 2012 fabriceerde, in 2040 of 2050 een betere belegging blijkt te zijn dan het aandeel Tesla. Al is het maar omdat er in de toekomst mogelijk een heel grote markt bijkomt voor dit soort verzamelobjecten.
Verboden
Momenteel is het verboden om tweedehands auto’s te importeren in China met het doel om deze te verkopen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld kunst en exclusieve wijn, hebben vermogende Chinezen zich dan ook nauwelijks op deze markt gewaagd. Ondanks dat er enkele (exclusieve) closed end-beleggingsfondsen in klassieke auto’s zijn, is de drempel wat betreft kennis en investeringsvermogen voor de meeste beleggers nog te hoog om zich op deze markt te wagen. Maar de mooie rendementen van sommige klassieke auto’s, zijn een aanwijzing dat het geen kwaad kan om hobby’s zoals wijnproeven, postzegels verzamelen of stripboeken sparen ook wat meer serieus te nemen.