Advieswijziging LVMH | Geen knallende champagnekurken meer
De eerstekwartaalcijfers van LVMH – het grootste luxeconcern ter wereld – konden niet overtuigen, zeker niet in vergelijking met het voorafgaande kwartaal. Toen kwam de organische omzetgroei (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen) nog uit op 10%. In het eerste trimester bleef die organische groei beperkt tot 3%.
De omzet kwam uit op €21,0 mrd, net onder de analistenconsensus van €21,2 mrd. Met uitzondering van Japan stelde Azië opnieuw teleur. De verkopen in de VS en de EU voldeden wel aan de verwachtingen.
Hennessy en champagnemerken
De divisie Wijnen & Sterke dranken presteerde andermaal ondermaats. Al enige tijd loopt de verkoop van de Hennessy-cognac terug en nu stelden ook de champagnemerken teleur, met een verkoopdaling van maar liefst 16%.
De afdeling Leder & Modewaren, de absolute sterkhouder binnen de groep, boekte in het eerste kwartaal slechts een bescheiden groei van 2%.
Grote uitblinker was de divisie Selective retailing (belastingvrije winkels). Die noteerde door het opheffen van alle restricties door de covidpandemie vorig jaar een stevige inhaalbeweging van +11% organisch.
Advies aandeel LVMH verlaagd naar ‘verkopen’
De markt legt de lat hoog voor het luxeconcern. Toch weet de groep er doorgaans bovenuit te stijgen. Maar met het laagste groeicijfer in het eerste kwartaal sinds 2016 (als we coronajaar 2020 buiten beschouwing laten) stelde LVMH voor de derde keer in vier kwartalen teleur.
Dan is een waardering tegen 24 keer de verwachte winst en 14 keer de verhouding ondernemingswaarde/bedrijfskasstroom (ev/ebitda) pittig. We verlagen ons advies dan ook naar ‘verkopen’.