TomTom | Teleurstellend kwartaal voor navigatiespecialist
TomTom zet volop in op de eigen kaarttechnologie Orbis en wil daarmee zowel bedrijven als autofabrikanten als klant binnenhalen. In het eerste kwartaal viel dit tegen met een omzet van €118,6 mln voor de afdeling Location Technology. De tak Enterprise kromp met 4% en bij Automotive bleef de groei beperkt tot 3%. Dat komt omdat er minder auto’s werden gebouwd, maar TomTom heeft daarnaast ook te maken met flinke concurrentie van onder meer Here Technologies en Google Maps, dat Renault als klant afsnoepte. Op groepsniveau lag de omzet 1% lager dan een jaar eerder.
Het onderhouden van een kaartenplatform is heel kapitaalintensief met hoge uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. De operationele kosten lagen in het eerste kwartaal hoger dan de brutowinst, wat voor een operationeel verlies van €4,9 mln zorgde. De vrije kasstroom was €9,4 mln negatief.
Koersreactie
TomTom mikt voor 2024 nog steeds op een omzet tussen €570-€610mln en een vrije kasstroom die minstens 5% van de omzet bedraagt. Dat wil zeggen dat de kaartenmaker in de tweede jaarhelft flink aan de bak moet om deze prognose te halen. Voor volgend jaar moet de vrije kasstroom zelfs oplopen naar 10% van de omzet. De analistenconsensus houdt het op 7%. De koersreactie na de kwartaalcijfers (-14%) illustreert dat ook steeds meer beleggers twijfelen aan de haalbaarheid van die prognoses. De cashpositie daalde naar €284 mln tegenover nog €315 mln eind december. Die bestaat voor een deel uit voorafbetalingen door klanten voor toekomstige updates.
Advies aandeel TomTom op ‘kopen’
Ik behoud voorlopig nog het vertrouwen in het bedrijf maar de komende kwartalen moeten er wel duidelijke tekenen van beterschap komen. TomTom kan de waardering tegen iets meer dan tien keer de verwachte kasstroom verantwoorden, op voorwaarde dat de voorspelde groei zich realiseert. Het koopadvies voor het aandeel TomTom houdt stand.