Adidas | Aandeel tegen de markt in omhoog
Het aandeel van het Duitse sportmerk dat zich wereldwijd richt op het ontwerpen, produceren en verkopen van sportkleding, schoenen en accessoires, sloot op 17 april 8,6% hoger op €220 en bereikte een dag later op ruim €225 zelfs de hoogste koers in twee jaar tijd.
Adidas, dat onverwacht met nieuws kwam (de kwartaalcijfers staan op de agenda voor 30 april) wist te verrassen met een ebit-resultaat van €336 mln en een bruto winstmarge van 51,2% in het eerste kwartaal, wat ruim boven de consensus van analisten lag. Adidas liet bovendien weten voor heel 2024 een operationele winst van €700 mln te verwachten, tegen de eerdere prognose van €500 mln.
Concurrent Nike niet mee
De omzet zal in 2024 naar verwachting met een ‘midden tot hoog’ enkelcijferig percentage groeien. Een maand eerder waarschuwde Adidas juist nog voor tegenvallende verkopen in de Verenigde Staten, waar retailers nog altijd met hoge voorraadniveaus kampen.
Ook kwam grote concurrent Nike, dat spreekt van hevige concurrentie in de markt voor hardloopschoenen, eind maart met een omzetwaarschuwing. Nike noteert nog altijd rond de laagste jaarkoers.
Reden achter de groei
Dat Adidas nu de wind mee heeft, komt vooral door een sterke vraag naar ‘retrostijlen’ zoals de Samba, Gazelle en Campus schoenen. Na het debacle met rapper Kanye West (in het eerste kwartaal werd nog voor €150 mln aan Yeezy schoenen verkocht) is Adidas onder topman Bjorn Gulden bezig aan een succesvolle ommekeer, met een koers die ruimschoots is verdubbeld sinds oktober 2022, toen het aandeel Adidas onder €100 zakte.