Airbnb | Accommodatieplatform gaat verwachtingen overtreffen
Airbnb is uitgegroeid tot een van de grootste online platformen voor het huren en verhuren van accommodaties. Eind vorig jaar waren er 7,7 miljoen actieve plaatsingen en in het vierde kwartaal boekten reizigers 98,8 miljoen overnachtingen via het platform, een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Het zorgde voor een omzet van $2,2 mrd. Vanwege uitgestelde belastingverplichtingen in Italië werd een verlies geleden van $349 mln. Airbnb verwacht dat in het eerste kwartaal de groei van het aantal geboekte overnachtingen afneemt en de omzet uitkomt tussen $2,03 en $2,08 mrd.
Mizuho Securities wijst erop dat de markt na de verwachtingen voor het eerste kwartaal de groei van het aantal overnachtingen in 2024 heeft verlaagd van 13% naar 11%. De analisten denken dat deze raming overtroffen kan worden door een stijgende vraag als gevolg van de Olympische Spelen in Parijs en de stijging van het marktaandeel van Airbnb door hogere hotelprijzen.
Logische uitbreiding
De markt verwacht dat de commissie die het platform ontvangt gelijk blijft en dat daardoor de potentiële winstgroei beperkt is. Voor de lange termijn ziet Mizuho Securities gesponsorde accommodaties als een logische uitbreiding van de activiteiten voor Airbnb en denkt dat bij een commissie van 1% de ebitda met 15% kan toenemen.
Mizuho Securities heeft het advies voor Airbnb verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’ en het koersdoel opwaarts bijgesteld van $150 naar $200.