Unilever | Meevallende groeicijfers beloond
Door negatieve valuta-effecten (-2,0%) en verkoop van bedrijfsonderdelen (-0,9%) kwam de omzetgroei een bescheiden 1,4% hoger uit, op €15,0 mrd. Maar de onderliggende omzet steeg met 4,4% via 2,2% prijsverhogingen en ook 2,2% volumegroei. Vooral die volumegroei stemt positief. Dit is een versnelling ten opzichte van de 1,8% volumegroei van het laatste kwartaal van 2023 en duidelijk beter dan de kwartalen daarvoor. Toen lieten de volumes nog een kleine krimp zien.
De Power Brands groeiden autonoom zelfs 6,1%. De Power Brands betreft de 75% van de portefeuille waar Unilever zich strategisch op focust vanwege hoge groei en hoge marges. Hierbij bedroeg de volumegroei een zeer nette 3,8%. Dat geeft vertrouwen in de transformatie die Unilever onlangs gestart is om de groei in volumes en prijsmix te verhogen.
Alleen in Europa geen groei
Geografisch gezien kwam de volumegroei uit alle regio’s, behalve Europa (-1,5%). Dat is wel enigszins verklaarbaar: in Europa stegen de prijzen met 5,5% duidelijk het hardst. In Latijns-Amerika was de volumegroei met 8,1% duidelijk het hoogst, maar de 1,3% prijsstijging slechts gering. Van de divisies was Beauty en Wellbeing met 5,6% volumegroei de uitblinker, met daarbij ook 1,7% prijsstijging.
Advies aandeel Unilever op ‘kopen’
Voor 2024 houdt het aandeel Unilever vast aan de eerder afgegeven vooruitzichten van een onderliggende omzetgroei van 3-5% voor het hele concern, met een toenemende bijdrage van volumegroei. Hierin zit dan ook nog de omzet van de ijsdivisie, die naar verwachting eind 2025 afgesplitst is. Herstructureringslasten leveren een kostenpost van 1,2% van de omzet op. De schatting voor de winst per aandeel van 2024 houden we op €2,75. Het advies blijft met extra vertrouwen in de uitgezette strategie op kopen staan.