Starbucks | Koers onderuit na winstwaarschuwing
De omzet was in het tweede kwartaal 1% lager dan vorig jaar door 4% minder vergelijkbare omzet bij winkels die minstens een jaar open waren. Die krimp lag aan de belangrijke Noord-Amerikaanse (-3%) en Chinese (-11%) markten.
Buiten Starbucks’ invloedssfeer lagen lastige economische omstandigheden waardoor gelegenheidsklanten voorzichtiger zijn met hun bestedingen en minder vaak langskomen, alsmede 3% negatieve impact door slechte weersomstandigheden, en in China een trager economisch herstel.
In China is er ook een hevige concurrentiestrijd gaande tussen koffieketens. Starbucks gaat niet mee in die prijzenoorlog en profileert zich als premium aanbieder, terwijl sommige klanten lagere prijzen prefereren.
Kansen voor Starbucks
Starbucks ziet tegelijk veel kansen, zoals het verkorten van wachttijden en tegengaan dat producten uitverkocht raken. Hierdoor moet een deel van de 15% aan online niet afgemaakte bestellingen wel tot afzet leiden. In het weekend valt meer te verkopen aan families en er waren heel positieve proeven met ’s nachts verkopen, terwijl er ook testen met warm voedsel lopen. En alleen al in 2024 komen er weer 3000 verkooplocaties bij.
De korte termijn is onzeker, maar ceo Laxman Narasimhan bevestigde de eerder afgegeven langetermijndoelstellingen: 5% vergelijkbare omzetgroei per winkel en een groei van ruim 15% per jaar van de winst per aandeel. Bij een k/w van 20,9 en 3,1% dividend lijkt erg veel slecht nieuws ingeprijsd.
De auteur heeft een positie in het aandeel.