Teleperformance | Disruptie in de callcentersector
De angst voor disruptieve technologie bij beleggers lijkt ook zeker gegrond. Eerder dit jaar maakte de Zweedse betaalverwerker Klarna bekend dat haar AI-assistent meer dan 2 miljoen gesprekken had gevoerd in één maand tijd, goed voor twee derde van alle klantenservicecontacten in die maand.
Het werk dat de robot heeft verzet kwam volgens het bedrijf overeen met dat van 700 voltijdmedewerkers. Doordat de assistent ook nog eens kwalitatief betere antwoorden gaf, daalde het aantal herhaalvragen met 25%. Daarnaast kregen klanten aanzienlijk sneller een antwoord.
Koersafstraffing ‘te ver doorgeschoten’
Desondanks denken analisten dat de forse koersafstraffing op de beurs van concurrent Teleperformance te ver is doorgeschoten, gesteund op de vooruitzichten van de onderneming. Het management rekent in 2024 op een omzetgroei tussen de 2 en 4% en een lichte verbetering van de marges. Van de 21 analisten die het aandeel volgen geven er 14 een koopadvies.
Geen enkele analist voorziet de Franse callcenterspecialist van een verkoopadvies. Het gemiddelde koersdoel ligt op €147,80. Dat betekent een opwaarts potentieel van circa 53%.