AB InBev | De cijfers zijn om op te klinken
Een marketingcampagne met transgenderrechtenactiviste en sociale-mediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light draaide rond Pasen vorig jaar uit op een fiasco voor AB InBev. Een boycot van conservatief Amerika en stevige druk op de verkoopcijfers waren het gevolg.
Voor alle duidelijkheid, die druk is er nog steeds, maar is in het eerste kwartaal minder drastisch geworden. De impact is ook minder dan analisten hadden gevreesd.
VS minder slecht
De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) omzetafname bedraagt 8,8% op jaarbasis voor Noord-Amerika. Dat was nog -17,3% in het vorige trimester en -11,7%werd gevreesd door analisten. Hogere marketingkosten voor Bud Light blijven wel nodig om de schade af te bouwen en we zien dus nog steeds een achteruitgang van de aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) die groter is dan de volume- en omzetafname.
Voor het eerste trimester komen we uit op -16,6% voor Noord-Amerika naar $1,1 mrd versus een analistenconsensus van $995 mln. Dat betekent dat de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) is teruggevallen van 34,0 naar 31,3%, wat wel beter is dan het door analisten verwachte gemiddelde van 28,4% en de 29,2% in het vorige kwartaal.
Totale kwartaalomzet
De totale kwartaalomzet op groepsniveau komt uit op $ 14,6 mrd, wat een organische toename van 2,6% inhoudt ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, maar wel boven de analistenconsensus van $14,4 mrd ligt.
De ebitda-marge (34,3%) lag zowel boven het niveau van het vorige trimester (33,7%) als vorig jaar (33,5%) als ook boven de analistenconsensus (33,3%). De aangepaste winst per aandeel van $0,75 stak eveneens boven de consensus ($0,66) uit en ook boven het cijfer in het eerste trimester van vorig jaar ($0,65).
Advies aandeel AB InBev blijft ‘houden’
Het eerste kwartaal is dus een meevaller voor de grootste bierbrouwer ter wereld. We vrezen echter dat dit momenteel het maximale is. De waardering van het AB InBev-aandeel is niet bijster aantrekkelijk tegen 19 keer de verwachte winst, aangezien de vooruitzichten (+4 à 8% organische groei in ebitda) niet werden opgetrokken. Geen verhoging in de prognose, dan ook geen verhoging in het advies: het blijft ‘houden’.