Maersk | Grootste stijging Deense rederij in ruim vier jaar tijd
De koers kwam zelfs hoger uit dan rond de cijferpresentatie in het tweede kwartaal van 2020 toen de wereld tijdens de covid-lockdown opeens massaal goederen in China ging bestellen.
De koersstijging is echter niet zo extreem als het op het eerste gezicht lijkt. De beurs van Kopenhagen was namelijk afgelopen donderdag en vrijdag dicht. Dit betekent dat er drie dagen niet gereageerd kon worden op de prijzen van containers die in China tot stand komen.
Prijsstijging Maersk container
Deze prijzen om een container te boeken zijn de afgelopen drie dagen sterk gestegen. Wil men volgende maand een container boeken om vracht van China naar Europa te vervoeren, dan ligt de prijs inmiddels 20% hoger, maar wat misschien nog wel belangrijker voor Maersk is: ook de tarieven voor 2025 zitten flink in de lift. Een container voor februari 2025 is in drie dagen tijd 29% duurder geworden.
Dit hangt samen met de langetermijncontracten van gemiddeld één à twee jaar. Die contracten lopen constant af en worden dan tegen hogere prijzen voor langere tijd vastgezet.
Het rendement van de afgelopen tijd voor de belegger in Maersk is beter dan de koersgrafiek laat zien. In maart is immers een superdividend van DKK515 uitbetaald. De belegger heeft ook DKK200 gekregen in een spinoff van Maersk: SVITZR.
De auteur heeft een positie in het aandeel.