Beter Beleggen | Sell in May… No Way?
Het gezegde ‘Sell in May and go away’ komt de meeste beleggers bekend voor. Het is een van de bekendste beursspreuken en wordt veelal met ‘but remember to come back in September’ aangevuld. De spreuk drukt beleggers op het hart om hun aandelen in mei te verkopen om ze later, in de maand september, weer terug te kopen.
Eigenlijk luidt het tweede deel van de spreuk ‘buy back on Saint Leger’s Day’. De oorsprong van het gezegde houdt verband met de St Leger Stakes, een klassieke paardenrace voor de Britse elite.
Volgens de overlevering troffen welgestelden en industriëlen elkaar na een lange zomer voor het eerst weer op St Leger Stakes in Doncaster. Naar verluidt, worden tijdens het tweede weekend van september nieuwe plannen gesmeed en eerdere afspraken beklonken die de Britse economie een nieuwe impuls geven.
Halloween Indicator
Het fenomeen dat aandelenmarkten in de herfst en wintermaanden beter presteren dat in de lente en zomer, staat in academische kringen te boek als de Halloween Indicator. Het woord Halloween is afgeleid van All Hallows’ Eve. Dat is de avond voor All Saints’ Day, het hoogfeest van Allerheiligen.
Waar het archaïsche Sell in May zinspeelt op een terugkeer in september, stuurt de Halloween-indicator aan op een rentree in november. Aangezien september een sombere beursmaand is en een aantal beruchte beurscrashes in oktober plaatsvonden, kunt u uw rentree beter uitstellen tot november.
Zomer-winterpatroon
Hoe dan ook: het zomer-winterpatroon in aandelenrendementen is een terugkerend patroon dat wereldwijd wordt aangetroffen. Sven Bouwman en Ben Jacobsen toonden eind 2002 al in het gezaghebbende American Economic Review aan dat aandelen doorgans in de wintermaanden hogere rendementen genereren dan in de zomer; op de Britse beurs zelfs al sinds 1694. Een sluitende verklaring voor het fenomeen konden zij echter niet achterhalen.
Het terugkerende seizoenpatroon van Sell in May was in de afgelopen dertig jaar ook waarneembaar in sectorindices. Ook op sectorniveau bestaat er een significant verschil tussen het rendement in de zomermaanden en de winterperiode met een samenhang naar de productcyclus van de verwerkende industrie.
Vooral in de auto-industrie, de bouw en basisindustrie is het verschil tussen zomer en winter groot. Automobielfabrikanten lanceren in het najaar hun nieuwste modellen en innovaties, bouwbedrijven starten na de zomervakantie megaprojecten op en de basisindustrie bevoorraadt hen met grondstoffen en materialen. In sectoren waarvan de activiteiten niet gelieerd zijn aan bewerkingen waarmee bruikbare producten uit ruwe materialen worden vervaardigd, zoals in de gezondheidszorg, de levensmiddelenindustrie en nutsbedrijven, zijn de verschillen klein.
Verkiezingseffect
Vraag is of u dit jaar uw aandelen nu nog moet verkopen. Het zomer-winterpatroon in aandelenrendementen komt wereldwijd voor en wordt ook bij sectoren waargenomen, maar dat wil geenszins zeggen dat je in de zomermaanden met aandelen geen geld kunt verdienen. Vooral de aandelen van biotechnologiebedrijven, de levensmiddelenindustrie en tabaksproducenten doen het in de zomermaanden goed.
Maar bovenal blijkt dat aandelen op Wall Street – en daarmee vanwege de correlatie doorgaans ook de meeste andere beurzen – in het laatste jaar van de Amerikaanse presidentiële cyclus de wind mee hebben. In een verkiezingsjaar zie je doorgaans dat aandelen in New York tussen medio mei en begin september duidelijk stijgen.
Eigenlijk is aandelen verkopen in afwachting op een marktdaling nooit een goed idee. Er gaat vaak meer geld mee verloren dan in de daling zelf, maar ook in een verkiezingsjaar zoals 2024 kan het nooit kwaad om in de maand mei je beleggingen eens goed tegen het licht te houden.