Groeiaandelen | Waarom ze juist nu interessant zijn
Groeibeleggers hebben moeilijke jaren achter de rug. De stijgende rente in combinatie met extreme risicoaversie leidde tot enorme marktschommelingen en koersdalingen voor groeiaandelen. Baillie Gifford stelt dat in het verleden scherpe dalingen voor groeiaandelen werden gevolgd door enorme rendementen, bijvoorbeeld in de tien jaar na de financiële crisis in 2008.
Baillie Gifford denkt dat het deze keer niet anders zal zijn en vindt dan ook dat een grote groep bedrijven over het hoofd wordt gezien, wat een unieke kans biedt voor groeibeleggers. De analisten denken dat in het komende decennium ‘machine learning’ waarschijnlijk elke bedrijfssector op zijn kop zal zetten en tipt een aantal bedrijven die goed kunnen gedijen in deze nieuwe omgeving.
Groot aanpassingsvermogen
Een van de belangrijkste kenmerken van groeibedrijven is dat zij over een groot aanpassingsvermogen beschikken. Als voorbeeld noemt Baillie Gifford John Deere. Het Amerikaanse tractorbedrijf is volop bezig met het integreren van technologie in de landbouw. Met computers, camera’s en slimme machines worden gewassen zeer nauwkeurig bespoten, waardoor er veel minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig zijn.
Een ander voorbeeld is Shopify. Het Amerikaanse webshopplatform zet AI in om voor online retailers terugkerende verwerkingstaken te automatiseren en verkopen te analyseren, waardoor zij tijd en geld besparen.
Kansen
In het verlengde daarvan weten groeibedrijven uitdagingen om te zetten in kansen. Zo plaatst Samsara telematicasystemen in vrachtwagens en magazijnen om de productiviteit te verhogen en de vervuiling in de logistieke sector terug te dringen. Een ander voorbeeld is Mercado Libre, dat technologie gebruikt om de kosten voor betalingsverkeer in Zuid-Amerika te verlagen.
Ook worden groeibedrijven volgens Baillie Gifford vaak onterecht geassocieerd met dubieuze balansen. Groeibedrijven beschikken vaak juist over sterke managementteams die hun financiële kracht en concurrentievoordeel gebruiken om prijsverhogingen door te voeren, hun omzet op te voeren en te blijven investeren in de lange termen.
De analisten wijzen op Netflix en Spotify, die de afgelopen jaren stapsgewijs prijsverhogingen hebben doorgevoerd. En betaalverwerker Adyen ging niet mee met zijn concurrenten toen die hun tarieven in de VS verlaagden. Baillie Gifford adviseert groeibeleggers dan ook om geduld te hebben.