Sodexo | Franse cateraar met een duurzame missie
Sodexo is een van de grootste foodservicebedrijven ter wereld. Het in 1966 in Frankrijk opgerichte bedrijf is actief in meer dan 80 landen, heeft meer dan 400.000 medewerkers en een jaaromzet van bijna €25 mrd. Sodexo exploiteert cateringfaciliteiten op locatie. De foodservice- activiteiten zijn goed voor bijna 60% van de omzet.
De bedrijfsleiding heeft actief een strategie gevolgd om de activiteiten te diversifiëren naar andere gebieden, zoals facilitaire diensten, die inmiddels 38% van de omzet vertegenwoordigen.
Sodexo is één van de twee grote spelers wereldwijd op het gebied van catering en foodservices (met Compass). De schaalgrootte biedt de mogelijkheid om kosten te verlagen. Daarnaast heeft het bedrijf met een volledig scala aan facilitaire diensten wereldwijd een unieke positie. Sodexo wordt gezien als de leider in ‘Quality of Life Services’, met een sterke marktpositie op het gebied van zowel voedsel, faciliteiten als technische dienstverlening.
Door klanten steeds meer diensten aan te bieden, verhoogt Sodexo de omzet per klant zonder dat daarvoor grote marketinguitgaven noodzakelijk zijn. Bij Morningstar heeft Sodexo een Narrow Moat status, wat inhoudt dat het bedrijf nog zeker enkele jaren kan profiteren van de concurrentiepositie.
Levenskwaliteit
Het verbeteren van de levenskwaliteit is de missie van Sodexo. Het bedrijf spreekt de ambiteit uit om mensen ‘gezond, gelukkig en gemotiveerd houden gedurende hun hele leven’. De door Sodexo gehanteerde strategie ‘Better Tomorrow 2025′ is een routekaart met negen doelen op weg naar een duurzaam 2025. Op milieugebied streeft Sodexo naar verlaging van de CO2-uitstoot met 34% in 2025 en 50% reductie van voedselverspilling.
Tevens worden alle werknemers getraind in duurzame werkmethoden. Sodexo heeft de recepturen aangepast zodat de maaltijden een lagere CO2-impact hebben en zet zich in om meer vegetarische maaltijden te leveren. Door deze initiatieven daalt de CO2-uitstoot in de keten sterk.
Lees ook De beste dividendaandelen voor 2024
Op maatschappelijk vlak zet het bedrijf zich in voor diversiteit en inclusie en een hoge betrokkenheid onder de werknemers. Tevens verwacht Sodexo van zijn toeleveringsketens bescherming en bevordering van mensenrechten en fundamentele vrijheden. Bij de diverse ESG-ratingbureau’s scoort Sodexo uitstekend op duurzaamheid. Zo erkent Ethisphere het bedrijf als ethische koploper en is CDP positief over de transparantie over de klimaatimpact.
Pluxee
Per 1 februari heeft Sodexo het bedrijfsonderdeel Pluxee afgesplitst en apart naar de beurs gebracht. De afsplitsing leidt tot meer focus zowel aan de kant van Pluxee als bij Sodexo. Pluxee was met het administreren van maaltijdbonnen voor werknemers van oudsher complementair aan de activiteiten van Sodexo. Inmiddels is het productenpalet van Pluxee uitgebreid met bonnen voor onder andere ecologische producten, sportactiviteiten en overige extraatjes voor personeel.
Om verder te groeien moet Pluxee heel andere kernkwaliteiten ontwikkelen dan Sodexo. Ook de marges en de geldstromen zijn compleet verschillend. Waar Sodexo een hoge omzet draait met een betrekkelijk lage marge en forse inkoop, zijn de marges van Pluxee veel hoger en is het kapitaalsbeslag minimaal. Al met al voldoende reden om Pluxee af te splitsen.
Corona
Sodexo werd vol geraakt door de covid-pandemie. Door de maatregelen werkten veel mensen thuis, waardoor de omzet in bedrijfskantines terugviel. Evenementen werden afgelast of uitgesteld. De ouderenzorg bleef wel overeind. De omzet viel met 25% terug en het bedrijf was in 2020 enige tijd verliesgevend.
De financiële impact bleef nog enigszins beperkt. De omzet was in 2023 weer 3% hoger dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De winst was in 2023 zelfs bijna 20% hoger dan in 2019. Onder andere vanwege de sterke concurrentiepositie en de stabiele klantrelaties, kwam Sodexo sterker uit de pandemie dan veel concurrenten. Dat stelde de Fransen vervolgens in staat om een aantal bedrijven over te nemen die als gevolg van de pandemie in waarde gedaald waren. Sodexo heeft de afgelopen jaren ruim dertig overnames gedaan (zie kader).
Sodexo is wereldwijd actief en haalt het grootste deel van de omzet uit de VS (46%) en Europa (36%). De omzet in de VS groeide met 10% het snelst van de drie regio’s en ook qua marge scoort de VS het beste. De verwachting is dat de Rest van de Wereld de aankomende jaren sterk groeit en dat door de schaalvoordelen ook de marge zal verbeteren. Qua marktsegmenten behaalde de tak Sodexo live!, die catering verzorgt bij evenementen, met ruim 20% de hoogste groei. In 2023 was het WK rugby een drijfveer achter de groei. Dit jaar is Sodexo de cateringpartner voor de Olympische Spelen in Parijs.
Bij de bestaande klanten kan Sodexo relatief eenvoudig groeien. Wanneer het bedrijf binnen is met een kleine opdracht om enkele bedrijfskantines te runnen, is een volgende stap om meer locaties te bedienen. Ook kan Sodexo naast de catering de facilitaire diensten verzorgen en zo eenvoudig de omzet verhogen bij de bestaande klanten. Aangezien ruim 95% van de bestaande klanten Sodexo langere tijd trouw blijft, heeft het bedrijf aan enkele nieuwe contracten genoeg om een aantrekkelijke omzetgroei te bereiken.
Verwachtingen
Sodexo verwacht 6-8% omzetgroei in 2024. Analisten rekenen erop dat in de jaren daarna de omzet nog met gemiddeld 5% groeit. Door verbetering van de marges is de verwachting dat de winst per aandeel 10-12% toeneemt per jaar. Bij een verwachte winst per aandeel van €5,12 en een koers van €83 is de k/w rond de 16. Als Sodexo in 2027 de verwachte winst per aandeel haalt van €7,47, daalt de waardering natuurlijk behoorlijk.
Het zou uiteraard nog mooier zijn als Sodexo de prognose verslaat. In de afgelopen vier jaar is het bedrijf slechts één keer achtergebleven bij de verwachtingen; de overige keren presteerde het beter dan verwacht. Beleggers reageerden ook vrijwel iedere keer positief op de gepubliceerde cijfers.
Advies aandeel Sodexo op ‘kopen’
Sodexo is uitstekend gepositioneerd om de aankomende jaren marktaandeel te winnen en de marges verder te verbeteren. Het duurzame en verantwoorde stempel in het bedrijfsmodel zorgt voor tevredener klanten en werknemers. Het management heeft een duidelijke strategie om waarde toe te voegen en kan zich daar door de afsplitsing van Pluxee nog beter op richten.
Gezien de groeiverwachtingen en dominante positie in de markt, is het aandeel niet hoog gewaardeerd. Ik geef het daarom een koopadvies mee.
De auteur heeft een positie in het aandeel.