Siemens | Kwartaalcijfers roepen gemengde gevoelens op
Na de eerder al wat tegenvallende tweedekwartaalcijfers van de beursgenoteerde dochter Siemens Healthineers vielen ook de cijfers van moederconcern Siemens zelf niet goed. Maar net als bij Siemens Healthineers leidde het zwakke tweede kwartaal niet tot een bijstelling van de winstprognose voor het volledige (gebroken) boekjaar. Siemens Healthineers is weliswaar voor 75% in handen van Siemens maar heeft een eigen beursnotering en publiceert de resultaten altijd een week eerder. Bij cijferpresentatie van Siemens gaat de aandacht daarom voornamelijk uit naar de drie ‘industriële’ divisies: Digital Industries, Smart Infrastructure en Mobility.
Digital Industries is de grootste en meest winstgevende van de drie industriële divisies en juist deze divisie heeft een zwak (tweede) kwartaal achter de rug. De nieuwe orders daalden met 12% tot €4,3 mrd, de omzet (autonoom) met 11% tot €4,5 mrd en de operationele met liefst 7,8 procentpunt tot 16,5%. Digital Industries heeft last van trage groei van de industriële productie in vooral China maar ook Europa.
Nieuwe orders
Daarom rekenen de Duitsers niet meer op een autonome omzetgroei van 0-3% voor deze divisie maar wordt nu een 4-8% lagere omzet voorzien. De prognose voor de operationele winstmarge van Digital Industries werd bijgeteld van 20-23% naar 18-21%. Tegenover het zwakke Digital Industries stonden de sterke prestaties van de divisie Smart Infrastructure waar de nieuwe orders met 10% toenamen tot €6,1 mrd, de omzet autonoom met 6% steeg tot €5,1 mrd en de winstmarge 0,7 procentpunt tot 16,6%.
Smart Infrastructure en Mobility
Smart Infrastructure profiteert van de trends elektrificatie en duurzaamheid met een productaanbod dat uit uiteenloopt van software voor gebouwbeheer en stroom-distributienetwerken tot thermostaten en stroomonderbrekers. Siemens trok de onderkant van de bandbreedte van de prognoses voor deze divisie iets op. Voor het volledige boekjaar wordt nu een autonome omzetgroei van 8-10% en een winstmarge van 16-17% verwacht.
Voor Mobility (treinen, metro’s en verkeerstechniek), de derde en minst belangrijke divisie, bleven de prognoses ongewijzigd. Per saldo leidde dit tot ongewijzigde verwachtingen voor Siemens als geheel. De omzet moet dit jaar autonoom met 4-8% stijgen en de winst per aandeel zal in de bandbreedte €10,40-11,00 uitkomen.
Advies aandeel Siemens op ‘houden’
Niet geheel onterecht kreeg het aandeel – na een koersstijging van bijna 55% sinds eind oktober – een tik van 6,7% na de tegenvallers bij Digital Industries. De financiële positie van Siemens is echter erg sterk, met een verhouding tussen netto-schuldpositie en ebitda (operationele winst voor afschrijvingen en amortisatie van immateriële activa) van slechts 1,1. De balans wordt bovendien nog sterker na de verkoop van Innomotics (industriële aandrijfsystemen en -motoren) voor €3,5 mrd die Siemens een boekwinst van €2 mrd oplevert. Het tegenvallende kwartaal is geen reden om mijn winsttaxatie aan te passen, deze lag met €10,40 toch al aan de onderkant van de Siemens-prognose. Op een koers-winstverhouding van 16,6 en een dividendrendement van 2,7% blijft het aandeel Siemens het aanhouden waard.
Tweedekwartaalcijfers | ||
In € mrd | 2024 | 2023 |
Omzet | 19,2 | 19,4 |
Nieuwe orders | 20,5 | 23,6 |
Ebit-marge | 14,0 | 14,2 |