Frontline | Gouden tijden voor tankerbedrijf door recordvolumes olie
Frontline Ltd. is een toonaangevend Noors rederijbedrijf dat zich specialiseert in de exploitatie en beheer van grote tankers. Het bedrijf richt zich voornamelijk op het vervoer van ruwe olie en olieproducten over de hele wereld. De vloot bestaat uit verschillende soorten tankers, waaronder Very Large Crude Carriers (VLCC’s), Suezmax-tankers en Aframax-tankers. Deze tankers zijn ontworpen om grote hoeveelheden olie efficiënt en veilig te transporteren.
Frontline blijft zich richten op groei en innovatie binnen de tankersector. Door voortdurende investeringen in de vloot en technologieën, en door strategische marktpositionering, wil het bedrijf zijn leidende positie verder versterken en waarde creëren voor zijn aandeelhouders. Het is een prominente en betrouwbare speler in de wereldwijde maritieme transportsector, die ook nog toegewijd is aan duurzaamheid.
Recordvolume
Frontline heeft de marktomstandigheden heel erg mee. Momenteel is een recordhoeveelheid olie onderweg in olietankers. De gemiddelde totale lading per dag bedraagt 1,03 miljard vaten (164 miljard liter) in de afgelopen 200 dagen. Dat het vervoer van olie op een historisch hoogtepunt staat, komt door verschillende factoren.
Ten eerste moeten veel olietankers een langere route nemen via Zuid-Afrika in plaats van de kortere route via het Suezkanaal in Egypte, waardoor de reis van het Midden-Oosten naar Europa aanzienlijk langer duurt. Daarnaast bevindt de wereldwijde vraag naar olie zich op het hoogste niveau ooit.
Die factoren zullen niet op stel en sprong veranderen. De Amerikaanse marine, een van de sterkste marines van de wereld, is al zes maanden niet in staat om Suezroute, de belangrijkste handelsroute op de wereld te beschermen tegen kapers. Dit probleem beperkt zich niet alleen tot de Amerikanen: Rusland heeft zijn vloot geleidelijk moeten terugtrekken uit de Zwarte Zee, terwijl het een veel sterkere marine heeft dan Oekraïne.
Vraagzijde
De verwachting is dat de vraag naar olie in de komende jaren alleen maar zal toenemen. Dit komt enerzijds doordat miljarden mensen in opkomende markten steeds meer energie gaan verbruiken. Anderzijds zal de energievraag in het Westen naar verwachting toenemen door de groeiende rol van kunstmatige intelligentie, die aanzienlijke hoeveelheden energie vergt. Kortom, de wereld heeft alle beschikbare energiebronnen nodig. Olie is op weinig plaatsen te vinden en dat betekent dat het getransporteerd moet worden.
Advies aandeel Frontline op ‘kopen’
In de komende maanden en kwartalen dreigt echter een probleem te ontstaan bij het transport van olie. Grote scheepswerven geven momenteel prioriteit aan de bouw van containerschepen, voornamelijk om te voldoen aan milieuwetgeving en de groeiende wereldhandel door e-commerce. Hierdoor is er weinig ruimte voor de bouw van nieuwe olietankers.
Als de geopolitieke spanningen zullen aanhouden en de vraag naar olie de komende jaren niet zal dalen, dan is Frontline dan ook een koopwaardige belegging.
De auteur heeft een positie in Maersk en Frontline.