Ryanair | Vlucht naar voren
Over het vierde kwartaal van het fiscale boekjaar 2024 vervoerde Ryanair 183,7 miljoen passagiers, een toename van 9% op jaarbasis.
Over dezelfde periode steeg de gemiddelde ticketprijs met 21%, waardoor de omzet met 25% toenam naar €13,4 mrd. Tegelijkertijd liepen de operationele kosten met 24% op tot €11,4 mrd. De winst na belastingen kwam 34% hoger uit op €1,9 mrd.
Slotdividend
Ryanair heeft voorgesteld om over het afgelopen kwartaal een slotdividend uit te keren van €0,178 per aandeel en kondigde verder aan voor €700 mln aan eigen aandelen in te kopen. Voor het lopende boekjaar rekent Ryanair erop dat het aantal passagiers met 8% stijgt tot ongeveer 200 miljoen.
Voor de jaren daarna blijft er waarschijnlijk een capaciteitsgebrek, omdat vliegtuigfabrikanten niet in staat zijn om hun productie op te schroeven. De Ierse luchtvaartmaatschappij verwacht dat de ticketprijzen de komende maanden iets lager kunnen liggen en in de zomers daaropvolgend iets stijgen.
Gemengd beeld
UBS vindt dat de presentatie van Ryanair een gemengd beeld geeft. Aan de ene kant is het positief dat de vraag naar vliegreizen voorlopig aanhoudt en dat de luchtvaartmaatschappij eigen aandelen gaat inkopen. Aan de andere kant zijn de analisten minder te spreken over de slechte voorspelbaarheid van de resultaten voor boekjaar 2025 en de aanhoudende vertragingen in de levering van nieuwe vliegtuigen door Boeing. UBS heeft zijn koopadvies herhaald en hanteert een koersdoel van €26,50.
Barclays stelt naar aanleiding van de cijfers vast dat de geldmachine van Ryanair een beetje hapert, maar nog voldoende genereert. De Britse zakenbank verwacht voor boekjaar 2025 €1,1 mrd winst en vervolgens €1,7 mrd in 2026 en €1,8 mrd in 2027. Barclays heeft het koersdoel met €1 verhoogd naar €26 en het advies luidt ‘kopen’.
Meer waarde voor beleggers
Bernstein Research stelt vast dat Ryanair met de aankondiging van het aandeleninkoopprogramma meer waarde biedt voor beleggers. De analist ziet geen bedreiging in de vooruitzichten voor ticketprijzen in de zomer, omdat ondanks de capaciteitsgroei in de sector de prijzen nog altijd stijgen. Bernstein Research heeft het koersdoel verhoogd van €22,50 naar €23,50 en het advies gehandhaafd op ‘kopen’.
Op korte termijn zal er onzekerheid zijn in de markt over de prijzen en de vraag naar vliegtickets, zo verwacht J.P. Morgan. Daarom is het koersdoel voor Ryanair verlaagd van €28,50 naar €25,50. Voor de analisten blijft het groeiverhaal echter intact en zij voorzien ook dat dankzij de sterke balans van Ryanair beleggers op termijn meer dividend tegemoet mogen zien. Zodoende blijft hun advies ‘kopen’.