Sage | Softwarebedrijf met trouwe klantenbasis
Sage Group is een Britse leverancier van boekhoud- en ERP-software (Enterprise Resource Planning). Het bedrijf biedt vooral cloud-oplossingen voor boekhouding, financieel beheer, salarisadministratie, HR- en ‘people management’ voor met name kleine en middelgrote bedrijven.
De kracht van Sage is het stabiele klantenbestand. Voor afnemers is een overstap naar andere software ingrijpend, zeker gezien de kosten van Sage. De stabiele kasstroom wendt het bedrijf aan om te investeren in groei door nieuwe diensten en uitbreiding van het klantenbestand.
Deze strategie is doorgevoerd toen het nieuwe management in 2018 werd aangesteld. Tot die tijd groeide Sage beperkt en werd minimaal geïnvesteerd om de winstgevendheid te optimaliseren. Door het gebrek aan investeringen was een achterstand ontstaan op concurrenten.
Het nieuwe management heeft volop ingezet op het uitbreiden van het dienstenaanbod door overnames, marketing, sales en de migratie naar de cloud. Door de hoge investeringen en de migratie naar de abonnementen in de cloud viel de winstgevendheid tijdelijk terug. Dat geeft een vertekend beeld, want de investeringen hebben wel degelijk een robuuster bedrijf opgeleverd.
Groei door overnames
In totaal heeft Sage Group sinds 2018 meer dan twintig bedrijven overgenomen om het productaanbod te verbreden en verbeteren. Het laatste jaar werd een aantal kleinere overnames gedaan. Onder andere Lockstep, dat boekhoudkundige uitwisseling tussen bedrijven automatiseert, Futrli, een softwarebedrijf voor kasstroomprognoses en Bridgetown, software voor aanbestedingen, werden overgenomen. Verder werd de acquisitie van Spherics, software gespecialiseerd in de berekening van de CO2- voetafdruk, afgerond.
De overnames maken voor Sage op twee manieren groei mogelijk. Ten eerste kunnen bij de bestaande klanten meer diensten worden aangeboden, waardoor de omzet per klant stijgt. Ten tweede krijgt Sage toegang tot de oude klanten van het overgenomen bedrijf. Aangezien Sage wereldwijd ongeveer 10% marktaandeel heeft, is het groeipotentieel nog ruim voldoende. Vooral het marktaandeel in de VS is met 6-8% relatief laag, ten opzichte van de 20% in West-Europa, krap 40% in Zuid-Europa en ruim 40% in Afrika. In de laatste zes maanden groeide de omzet in de VS met 14%.
Het uitgebreidere dienstenaanbod zorgt er daarnaast voor dat klanten minder snel overstappen. Bij boekhoudsoftware zijn klanten over het algemeen vrij trouw. De software van Sage ondersteunt cruciale kantoorfuncties van kleine en middelgrote bedrijven, zoals boekhouding, salarisadministratie en personeelszaken.
Naarmate bedrijven langer met Sage werken worden steeds meer werkprocessen gekoppeld aan de software van Sage, waardoor een eventuele overstap lastiger en dus kostbaarder wordt. Sage schat het klantverloop zelf in op jaarlijks ongeveer 9%. Dat betekent dat de gemiddelde klant ongeveer elf jaar blijft. Daardoor krijgt Sage van Morningstar het oordeel ‘narrow moat’, wat wil zeggen dat het bedrijf ongeveer tien jaar kan profiteren van de concurrentiepositie om hogere rendementen te genereren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij Sage, zowel voor de eigen bedrijfsvoering als in de dienstverlening. Bedrijven moeten steeds meer duurzaamheidsdata rapporteren. De software van Sage wordt klaargestoomd om aan die verplichting te kunnen voldoen. Sage Group heeft zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot in 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van het jaar 2019 en om in 2040 netto nul CO2-uitstoot te bereiken.
Op het gebied van diversiteit hoort het bedrijf bij de top 5% en het bedrijf staat op de lijst van ‘Best places to work for’. Tevens wil de softwaregroep ongelijkheid en discriminatie aanpakken door ondervertegenwoordigde groepen te ondersteunen, zodat iedereen gelijke kansen kan krijgen. Onderzoeker Sustainalytics geeft Sage Group een lage ESG-risicoscore. MSCI geeft het bedrijf de hoogste AAA score voor ESG en bij CDP heeft Sage een score A-.
Bekijk ook de Duurzame portefeuille
Abonnementsmodel
Het speerpunt in de groeistrategie van Sage is het cloudgebaseerde product ‘Intacct’ voor middelgrote ondernemingen. De ervaring leert dat de bestaande klanten bij dit product het trouwst zijn en jaarlijks meer betalen dan een jaar eerder. Vanuit de bestaande klanten wordt jaarlijks al 5% meer omzet geboekt. Iedere nieuwe klant zorgt dus direct voor extra groei. Sage is de afgelopen jaren bezig geweest klanten over te zetten naar het abonnementsmodel (zie kader). Inmiddels heeft 81% van de klanten die overstap gemaakt.
Gedurende de migratie valt de omzet tijdelijk terug, maar daar staat tegenover dat abonnementen een doorlopende kasstroom opleveren, dat klanten langer blijven en met het verstrijken van de tijd meer betalen. Beleggers reageren in eerste instantie heftig op de lagere omzetgroei, maar zijn uiteindelijk blij met een stabielere kasstroom en belonen abonnementsbedrijven met een hogere waardering.
Volgens analisten heeft Sage de grootste investeringen inmiddels achter de rug. Daardoor kunnen de marges de aankomende jaren verder stijgen. De operationele marge was in 2022 19,3% in 2023 20,6% en in 2024 vooralsnog 22,0%. Dan nog besteedt Sage 39% van de omzet aan Sales & Marketing voor verdere groei en 15% aan Research & Development. Met het verder groeien van de omzet wordt de impact van die kostenposten steeds kleiner.
Voor 2024 verwacht Sage 10% omzetgroei, die resulteert in 23% groei van de winst per aandeel. Analisten verwachten voor de volgende jaren dat de omzet jaarlijks 8-9% kan groeien. Ik reken erop dat de winst per aandeel ongeveer dubbel zo snel kan groeien door de toenemende schaalvoordelen en de lagere noodzaak tot investeringen in de aankomende jaren.
Koersverdubbeling
De koers van Sage bewoog tussen 2016 en juni 2022 zijwaarts om daarna te beginnen aan een stijging. Vanaf de bodem in juni 2022 tot de voorlopige top van 1282p in maart 2024, verdubbelde het aandeel in prijs. Beleggers waardeerden de sterke groei en de stabiliteit van de terugkerende inkomsten.
Na die top is de koers teruggevallen. Winstnemingen in combinatie met cijfers die niet aan de hooggespannen verwachtingen voldeden, zorgden ervoor dat de koers met krap 20% daalde.
Advies aandeel Sage op ‘kopen’
Door de koersdaling is het aandeel iets goedkoper geworden, maar het is nog steeds hoog gewaardeerd. Bij de verwachte winst per aandeel van 36 pence is de koers/winstverhouding van Sage bijna 30. Het gemiddelde koersdoel van analisten ligt zo’n 15% hoger, maar belangrijker is dat 13 van de 21 analisten die het aandeel volgen hun visie opwaarts hebben bijgesteld tegenover vier negatieve bijstellingen.
Alles afwegende rolt er voor het aandeel, dat ook een plek heeft in de Duurzame portefeuille, een koopadvies uit.