Frisdrankconcerns | Voorspelbare groeiers met mooi dividend
De beurskoersen van diverse voedingsmiddelenconcerns staan momenteel rond of zelfs onder niveaus van enkele jaren geleden. Bij bedrijven met groeiende winsten betekent dit dat de waarderingen lager zijn komen te liggen. We bekijken drie bedrijven in de frisdranksector waar winstgroei was en vooral ook in de toekomst verwacht wordt.
Coca-Cola
De gelijknamige frisdrank heeft Coca-Cola, voluit The Coca-Cola Company, wereldwijd een van de sterkste merknamen opgeleverd. Hoewel de originele Coca-Cola en de diverse varianten verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van de jaaromzet van $45,8 mrd, bestaat de totale portfolio uit tweehonderd merken die in ruim tweehonderd landen worden verkocht.
Coca-Cola ziet voor de lange termijn volop kansen voor de drankindustrie in het algemeen en voor zichzelf in het bijzonder. In de ontwikkelde markten is de consumptie van frisdrank grofweg gestabiliseerd. Maar in de rest van de wereld kan de frisdrankconsumptie procentueel nog flink groeien, mede door groeiende middenklassen. Daarnaast is er de demografische meewind van een hogere bevolkingsgroei.
De afgelopen jaren heeft Coca-Cola haar merkenportfolio gehalveerd. Desondanks steeg de omzet de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 5,9%, tot $45,8 mrd in 2023. Mede doordat de best renderende merken zijn behouden, stegen de marges. En daarmee groeide de winst per aandeel in deze periode met gemiddeld 12,5% per jaar, tot $2,69.
Voor 2024 bedraagt de schatting van de winst per aandeel $2,82 en met een k/w van 22,2 is het aandeel redelijk gewaardeerd. De huidige langetermijndoelstellingen gaan uit van jaarlijkse omzetgroei van 4-6% met daarbij 6-8% groei van de operationele winst, resulterend in een organische groei van de winst per aandeel met 7-9%. Samen met een groeiend dividend (dividendrendement nu 3,1%) lijkt een totaalrendement van zeker 10% per jaar voor de middellange termijn realistisch voor het aandeel Coca-Cola.
PepsiCo
Wie Coca-Cola zegt, zegt ook Pepsi. PepsiCo is met $230 mrd aan beurswaarde minder waard dan Coca-Cola ($270 mrd). Met $91,5 mrd was het bedrijf in 2023 qua omzet wel bijna twee keer zo groot. Pepsi houdt door aanmerkelijk lagere marges (zie kader) onderaan de streep minder over dan Coca-Cola. De drankomzet van $37,9 mrd was goed voor 41% van de totale omzet van Pepsi.
De andere 59% ($53,5 mrd) komt uit vaste voeding. Voor een klein deel betreft dit ontbijtgranen en -repen via divisie Quaker. Veruit het grootste deel komt van snacks, lees chips, met bekende merken als Lays, Doritos en Cheetos. Ruim 60% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, in het bijzonder van de snackdivisie Frito-Lay America.
De omzet steeg in het eerste kwartaal van 2024 jaar op jaar met slechts 2,7%. Dit kwam mede door een (eenmalige) omzetdaling van 24% bij de divisie Quaker in Noord-Amerika. Daar vond een terugroepactie plaats vanwege mogelijke salmonellabesmetting van granolarepen en -granen. Verder was het beeld dat er in Noord-Amerika nog net omzetgroei was, doordat prijsverhogingen stabiele of dalende volumes compenseerden.
In de regio Internationaal (alle overige geografische markten) haalde Pepsi een substantiële omzetgroei van tussen de 7 en 11%. Dit is een vertrouwd beeld: de omzet van Internationaal groeit al een decennium 4 tot 6 procentpunt harder dan die in Noord-Amerika. In Noord-Amerika wordt per hoofd van de bevolking 1,7 keer zoveel frisdrank en 3 keer zoveel hartige snacks genuttigd als in de rest van de wereld.
Pepsi beperkt zich in Noord-Amerika vooral tot het volgen van trends en bestaande behoeftes van consumenten. Internationaal mikt Pepsi meer op omzetgroei, via het opschalen in drank die snel groeit en door in zich ontwikkelende landen een groter assortiment snacks aan te bieden waar consumenten affiniteit mee hebben en dat beter betaalbaar en beschikbaar is.
De omzet van PepsiCo als geheel is de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 7,2% gestegen, de winst per aandeel met 6,2% en het dividend met 6,8%. De langetermijndoelstellingen gaan uit van jaarlijks 4-6% organische omzetgroei, resulterend in een jaarlijkse hoog-enkelcijferige groei van de winst per aandeel. Voeg daarbij het huidige dividendrendement van 3,3% en ook voor dit aandeel lijkt de komende jaren een totaalrendement van zeker 10% per jaar haalbaar.
Pepsi verhoogde in april de winstverwachting voor heel 2024 licht tot minstens +8% voor de aangepaste winst per aandeel. Dat zou een winst per aandeel van in ieder geval $8,23 geven. De bijhorende k/w van 20,2 vind ik alleszins redelijk voor het aandeel Pepsico.
Keurig Dr Pepper
Keurig Dr Pepper bestaat in de huidige vorm pas sinds 2018. Toen fuseerden Keurig Green Mountain, dat (gepatenteerde) koffiecups en bijhorende apparaten verkoopt en Dr Pepper Snapple, dat bekend is van diverse frisdranken, waaronder het gelijknamige Dr Pepper. De achtergrond van het bedrijf is nog duidelijk zichtbaar via de huidige drie divisies: Frisdrank VS, Koffie VS en Internationaal. In 2023 genereerden die respectievelijk $8,8 mrd, $4,1 mrd en $1,9 mrd aan omzet.
Met ruim 125 merken en een beurswaarde van $47 mrd is is Keurig Dr Pepper geen kleine jongen, maar het bedrijf staat wel op gepaste afstand van de grote twee. Het voordeel is dat snellere groei mogelijk is. In 2023 werd een omzet van $14,8 mrd behaald, wat een verdubbeling was ten opzichte van de $7,4 mrd van 2017. De winst per aandeel ging in die periode gemiddeld 11% per jaar omhoog.
Keurig Dr Pepper heeft als strategische langetermijndoelen een omzetgroei van rond de 5% en een winst per aandeel die met hoog enkelcijferige percentages stijgt. Dat staat nog los van ‘opportunities’, oftewel acquisities, waarvoor het de kasstroom wil aanwenden. Na de fusie droeg het bedrijf een forse schuldenlast met zich mee die geleidelijk is gereduceerd, maar dat betekent wel dat Keurig Dr Pepper zich geen al te grote acquisities kan veroorloven.
Voor 2024 zal de winst per aandeel rond de $1,92 uitkomen, wat een schappelijke koerswinstverhouding van 18,0 geeft. Het dividend wordt pas sinds 2021 verhoogd en het dividendrendement bedraagt nu 2,5%. Ik verwacht dat Keurig Dr. Pepper volgend kwartaal weer een dividendverhoging aankondigt.
Ook zouden dividend en groei van de winst per aandeel samen ruim 10% per jaar moeten kunnen opleveren voor Keurig Dr. Pepper, waarbij een hogere waardering en (kleine) acquisities nog extra aandeelhoudersrendement kunnen genereren.
Conclusie
De frisdrankconcerns lijken alle drie goed gepositioneerd, redelijk gewaardeerd, en daarmee koopwaardig voor beleggers die stabiele groeiers en dividendbetalingen in hun portefeuille kunnen waarderen.