Colruyt | Retailer mikt op een gelijkspel
Colruyt Group zal dit jaar geen vervolg kunnen breien aan het spectaculaire winstherstel van het boekjaar 2023-2024. Een vergelijkbare winst is het streefdoel.
De pittige concurrentie op de markt en de specifieke dynamiek van de inflatiegolven laten geen verder herstel van de winstmarge toe. Een evenaring van de courante winst zou dit boekjaar een winst van ongeveer €2,80 per aandeel opleveren.
Inflatiegolf verteerd
De inflatiegolf in 2022 heeft de Belgische retailer zwaar geraakt. De inkoopprijzen stegen een stuk sneller dan de verkoopprijzen, waardoor de winstmarges een historische klap kregen. In 2023 veranderde deze dynamiek.
De verkoopprijzen stegen sneller dan de inkoopprijzen, zodat de marge op het niveau van de ebit zich herstelde tot 4,3% in het boekjaar 2023-2024, tegenover amper 2,9% in het boekjaar 2022-2023. Dit margeherstel duwde de genormaliseerde nettowinst 75% hoger en legde de basis voor het stevige koersherstel.
Schwung
Sinds begin dit jaar is de schwung uit dit margeherstel. De inflatiegolf ebt weg, maar de inkoopprijzen stijgen de voorbije maanden opnieuw iets sneller dan de verkoopprijzen, wat onvermijdelijk druk zet op de marges.
Bovendien stijgen de voedingsprijzen iets trager dan de algemene prijzen, wat slecht nieuws is voor Colruyt omdat de indexering van de lonen gekoppeld is aan de algemene inflatie. Dat zorgt dus voor extra margedruk.
Doorrekening
Hogere kosten doorrekenen is daarbij moeilijk door de stevige concurrentie. Colruyt spreekt van aanhoudende prijs- en promotiedruk op de Belgische markt, die de groep moet volgen om de strategie van laagste prijzen intact te houden.
De balans van Colruyt is intussen opnieuw van gewapend beton. Onder meer dankzij de cash die binnen stroomde uit de verkoop van Parkwind is de netto schuld zo goed als verdwenen. Tegenover de schulden op lange termijn staat evenveel cash. Die cash brengt vandaag meer op dan de rentelasten op de schuld, die nog tegen lage rentevoeten was aangegaan.
Marktaandeel onder druk
Afgelopen boekjaar krikte de groep het marktaandeel nog op tot 31,2% tegenover 30,5% in boekjaar 2022-2023. Sinds begin dit jaar staat dat marktaandeel echter licht onder druk, vooral omdat de verzamelde concurrentie, om Delhaize alleen al te noemen, de zaken beter op orde heeft en omdat ook steeds meer concurrerende zelfstandige winkels open zijn op zondag. Voor het model van Colruyt is het voorlopig te duur om winkels op zondag te openen.
Advies aandeel Colruyt blijft ‘houden’
Bij de huidig koers noteert het Colruyt-aandeel tegen een verwachte koerswinstverhouding van ongeveer 16, wat een faire waardering is voor een bedrijf dat de jongste jaren een bewogen winstparcours achter de rug heeft. Verder margeherstel is moeilijk tot uitgesloten nu de inkoopprijzen opnieuw sneller stijgen dan de verkoopprijzen en de concurrentiedruk op de Belgische retailmarkt hoog blijft. Het advies blijft dan ook ‘houden’.