Britvic | Bierbrouwer Carlsberg wil frisdrankproducent inlijven
Het bod ging van GBP12,00 naar GBP12,50 per aandeel, wat neerkomt op GBP3,1 mrd voor het hele bedrijf. In de non-alcoholische markt zit meer groei dan in de originele biermarkt. Carlsberg ziet Britvic als mooie overnamekandidaat vanwege het aantrekkelijke portfolio en bijhorende groeimogelijkheden voor de lange termijn. Dat lijkt plausibel.
Britvic-ceo Simon Litherhand zelf gaf bij de halfjaarcijfers in medio mei aan in de toekomst nog meer groei te verwachten dan in de afgelopen jaren het geval is geweest. Absolute positieve uitschieter was daarbij Brazilië, dat 20% organische groei liet zien.
Samenwerking PepsiCo
Nadat het tweede bod was afgewezen, bleek dat PepsiCo afziet van een clausule om een samenwerking met Britvic te ontbinden na een overname. In oktober 2020 hadden PepsiCo en Britvic een (verlenging van hun) samenwerkingsverband voor twintig jaar gesloten. Daarin is afgesproken dat Britvic voor PepsiCo de exclusieve producent, distributeur en verkoper is van frisdranken als Pepsi en 7Up.
Carlsberg bottelt momenteel al voor PepsiCo in onder meer Noorwegen en Zweden en een overname zou ook deze samenwerking verder versterken. Dat PepsiCo de samenwerking voortzet, geeft Carlsberg wellicht de ruimte om het bod verder te verhogen. Een formeel bod moet uiterlijk 19 juli uitgebracht worden.