YouGov | Ongekende koersdreun voor Britse marktonderzoeker
2024 is het drukste verkiezingsjaar ooit met meer dan een miljard kiezers die wereldwijd naar de stembus gaan. Het in 2000 door twee leden van de Britse Conservatieve partij opgerichte Yougov is gespecialiseerd in online marktonderzoek en opiniepeilingen; het heeft een wereldwijd panel van miljoenen mensen. Yougov voorspelde eerder al de uitslag van het Britse EU-referendum en de Lagerhuisverkiezingen in 2019.
Toch zijn de verkiezingspeilingen geen grote inkomstenbron voor Yougov, dat zijn geld voornamelijk verdient met marktonderzoek voor bedrijven. Juist het aantrekken van die zakelijke klanten valt dit jaar tot dusverre tegen. Yougov verwacht voor het tot eind juni lopende boekjaar een lagere winst en een minder snelle groei dan analisten voorzien. De winst komt uit op GBP41-44 mln tegen GBP49 mln vorig jaar. Het bedrijf heeft het vooral moeilijk in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, waar het herstel van de economie zwak is.
Verlaging van koersdoelen
Mede dankzij overnames wist Yougov de laatste jaren snel te groeien, ook op de beurs. De koers piekte eind 2021 rond 1600 pence, goed voor een beurswaarde van meer dan GBP1 mrd. Dit jaar staat er echter een verlies van ruim 60% op het bord en is Yougov nog ‘slechts’ GBP540 mln waard. De doorgaans zeer positieve analisten verlaagden massaal hun koersdoelen voor Yougov, dat van HSBC zelfs het allereerste (en enige) verkoopadvies kreeg. Het koersdoel ging van 1165 naar 370 pence.