AMG | Goed gepositioneerd voor elektrische revolutie
De angst voor een tekort aan lithium zorgde ervoor dat de lithiumprijzen in 2022 tot ongekende hoogte stegen. Sindsdien is de markt mede door tegenvallende verkopen van elektrische voertuigen en een toename van het lithiumaanbod flink afgekoeld en noteren de prijzen circa 80% lager.
In de lithiummarkt worden vaak verschillende prijzen genoemd, omdat er voor lithium geen gestandaardiseerde termijncontracten zijn. Naar gelang van onder andere de kwaliteit van het lithium worden prijzen afgesproken tussen leveranciers en klanten. Dat maakt de markt voor buitenstaanders toch wat minder transparant.
Eerder dit jaar leken de lithiumprijzen voorzichtig uit het dal te klimmen, maar deze trend zette niet verder door. AMG verloor daardoor dit jaar meer dan 25% van zijn marktkapitalisatie, tegelijkertijd is dit verlies niet opvallend. Beleggers die AMG al geruime tijd volgen weten inmiddels dat de correlatie tussen de lithiumprijzen en het aandeel behoorlijk hoog is.
Eerder hebben we AMG een speelbal van de lithiumprijs genoemd en mede daardoor zijn we ook positief over de beleggingskansen in dit aandeel. Een onderliggende reden voor het optimisme is de inschatting van analisten. Tegen 2030 rekenen zij namelijk op een verdrievoudiging van de vraag naar lithium. Daarnaast blijft dit metaal ondanks de speculatie over alternatieven naar onze inschatting de belangrijkste grondstof voor batterijen de komende jaren.
Batterij van de toekomst
Vandaag de dag zijn er verschillende soorten batterijen op de markt, sommige bevatten geen kobalt of nikkel, maar in de ruime meerderheid zit altijd lithium. Ook de veel geprezen batterij van de toekomst, de vastestofbatterij, zal volgens marktkenners lithium bevatten en daarvoor zijn ook voldoende redenen te vinden. Lithium staat namelijk bekend als metaal met de hoogste energiedichtheid en het is ook nog eens erg licht. Dit geeft een belangrijk onderscheidend vermogen, met name voor de batterijen die uiteindelijk belanden in personenvoertuigen.
Ook in Europa zal de vraag naar batterijen gestaag toenemen en AMG lijkt goed gepositioneerd om daarvan te profiteren. Met een eigen lithiummijn in Brazilië en -raffinaderij in Duitsland verwacht het management de komende jaren menig Europese batterijenproducent te voorzien van lithium.
Advies aandeel AMG op ‘kopen’
AMG, dat bij de huidige beurskoers van €16,53 een beurswaarde kent van €537 mln, wist vorig jaar een operationeel resultaat (ebitda) te boeken van $351 mln. Dit jaar wordt een aanzienlijk minder jaar, vanwege de dip op lithiummarkt. De cfo van AMG liet eerder dit jaar dan ook weten voor 2024 uit te gaan van een ebitda van $130 mln.
Tegelijkertijd is beleggen ook vooruitzien: in een zeer positief jaar – waarin net als in het verleden ook nog eens krapte kan ontstaan in het wereldwijde lithiumaanbod – lijkt op termijn een ebitda van $500 mln tot de mogelijkheden te behoren, mede dankzij de uitbreidingsplannen van AMG. De komende jaren wordt de productiecapaciteit naar verwachting met circa 50% opgeschroefd. Bij een geschatte k/w 2025 van 8 vinden wij het aandeel aantrekkelijk genoeg gewaardeerd om ons koopadvies te herhalen.