Advieswijziging PostNL | Logistiek icoon krabbelt overeind
Zoals andere postbedrijven heeft ook PostNL een moeilijke periode achter de rug. Het bedrijf zit gekneld tussen een snelle stijging van de kosten en haperende inkomsten als gevolg van de competitieve pakjesmarkt en de structureel dalende klassieke brievenpost.
In de periode 2022-2023 stegen de kosten met €316 mln, waarvan PostNL slechts €209 mln kon opvangen met prijsverhogingen. Het bedrijf zet in op efficiënter werken en kostenbesparingen, maar het is harken om de winstgevendheid te verdedigen.
Na een moeilijk 2022 steeg de operationele winst vorig jaar met 10% tot 92 mln. De nettowinst klokte af op €52 mln, of een winst per aandeel van €0,11. Bij een koers van €1,34 en een beurskapitalisatie van €670 mln, levert dat een koers-winstverhouding van 13 op, wat fair is voor een bedrijf met beperkte vooruitzichten. PostNL keert 80% van de winst uit, goed voor een dividend van 9 eurocent of een dividendrendement van 6,6%.
Winstverwachting
Voor dit jaar verwacht PostNL een bedrijfswinst van €80 tot 110 mln, wat in het midden van de vork een lichte groei oplevert tegenover 2023. Dat moet een nettowinst tussen €40 en 70 mln opleveren. De resultaten van het eerste kwartaal waren niet overweldigend, maar lieten het management toe de verwachtingen voor dit jaar te bevestigen.
Het is echter ook dit jaar stroomopwaarts roeien door de snelle stijging van de loonkosten op een krappe arbeidsmarkt. Werknemers willen uiteindelijk minstens gecompenseerd worden voor de hogere inflatie. Dit jaar stijgen de kosten nog eens met €155 mln, waarvan €135 mln wordt opgevangen met hogere prijzen. Voorbij 2024 mikt PostNL op een verder herstel van de marges, in lijn met de gemiddelde winstmarge in de periode 2019-2023.
Er zijn enkele positieve ontwikkelingen die die ambitie steun geven. Op de klassieke postmarkt, vorig jaar nog altijd goed voor de helft van de bedrijfswinst, blijven de volumes structureel dalen, maar PostNL hoopt op een soepelere regelgeving om efficiënter te kunnen werken. Verdere reorganisatie van de postbezorging zou tientallen miljoenen aan besparingen kunnen opleveren.
In de pakjesdivisie trekt de volumegroei opnieuw aan. De onvermijdelijke groeivertraging na de explosieve stijging tijdens de covidperiode lijkt voorbij. In het eerste kwartaal stegen de volumes met 4% en in maart zelfs met 7%.
Vooral het internationale pakjesverkeer, gedreven door bestellingen bij Aziatische webwinkels, neemt een vrij hoge vlucht. De omzet kan deze volumegroei nog niet volgen omdat de prijsmix minder interessant is, maar ook de volgende jaren verwacht PostNL een gestage groei van de pakjesmarkt. PostNL wil daarbij meer mikken op omzetstijging in plaats van op volumes te jagen.
Advies aandeel PostNL naar ‘houden’
Het aandeel is voldoende teruggevallen om met een koers-winstverhouding van 13 en redelijke vooruitzichten het advies voor het aandeel PostNL naar ‘houden’ op te trekken.