Online adverteren | AI eerder een zegen dan een bedreiging
Internetbedrijven zoals Google en Meta hebben een sterk eerste kwartaal achter de rug, met een aanzienlijke stijging van hun advertentie-inkomsten. Ondanks eerdere zorgen over de impact van artificiële intelligentie (AI) op de online advertentiemarkt lijken veel bedrijven deze nieuwe ontwikkeling juist in te zetten voor verdere groei.
Groeiende markt
Online verkopen maken een steeds groter deel uit van de totale detailhandelsverkopen en de tijd die consumenten online doorbrengen neemt jaarlijks toe. Deze trend, gecombineerd met de agressieve marketingstrategieën van opkomende Chinese e-commercegiganten zoals Temu en Shein, leidt tot een aanzienlijke toename van het aantal onlineadvertenties.
En er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat deze ontwikkeling zal aanhouden. Op korte termijn spelen evenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Amerikaanse presidentsverkiezingen een belangrijke rol in de groei van advertentie-uitgaven. Op de langere termijn wordt de groei gedreven door de manier waarop internetbedrijven AI inzetten om verkopen te realiseren.
AI beïnvloedt waarde aandeel Alphabet
De komst van AI zorgde in eerste instantie voor onrust bij beleggers in online advertentiebedrijven. Een goed voorbeeld hiervan is Alphabet, het moederbedrijf van Google.
Na de introductie van ChatGPT daalde de waarde van het aandeel in een maand tijd met zo’n 12%. Er werd gevreesd dat AI zou leiden tot een daling in het aantal zoekopdrachten, waardoor het verdienmodel van Google in gevaar zou komen.
Tot op heden hebben we het tegenovergestelde zien gebeuren: het aantal zoekopdrachten en de omzet uit advertenties zijn alleen maar toegenomen. Inmiddels heeft Google een eigen AI-model ontwikkeld, genaamd Gemini, dat in steeds meer diensten wordt geïntegreerd.
Dankzij Gemini spenderen gebruikers meer tijd op de platforms van Google en krijgen daardoor meer advertenties te zien dan voorheen. Bovendien levert de interactie met Gemini extra data op, die kan worden gebruikt voor het gerichter tonen van advertenties.
Een ander voordeel van AI is dat het creëren van reclame-uitingen, zoals films en ‘platte’ advertenties, een stuk eenvoudiger is geworden. Dure studio’s en editors zijn vaak niet meer nodig. Deze grotere mate van toegankelijkheid, en ook de lagere kosten voor het maken van reclames op platforms zoals Instagram of Tiktok, heeft een positief effect op het aantal onlineadvertenties.
Ook andere bedrijven profiteren
Google en Meta zijn zeker niet de enige bedrijven die profiteren van de aantrekkende markt voor advertenties. Streamingdiensten zoals Netflix en Disney+ hebben in de afgelopen jaren goedkopere abonnementsvormen geïntroduceerd die ook advertenties bevatten.
Door de schat aan kijkersdata en de verminderde populariteit van lineaire televisie zijn streamingdiensten een aantrekkelijk alternatief geworden voor adverteerders. Dit is voor hen niet alleen een goede manier om klanten met een kleiner budget aan zich te binden, maar zorgt ook voor diversificatie van de inkomsten.
Sleutel gevonden
Een wat minder vaak genoemde naam is Pinterest, maar ook dit bedrijf heeft de sleutel tot adverteerders gevonden. Het platform wordt met name gebruikt door GenZ om inspiratie op te doen, voor te kopen kleding of interieurdesign, en speelt goed in op de koopbereidheid van deze doelgroep.
Dit is wezenlijk anders dan bij sociale media of streamingdiensten, waar gebruikers vaak niet actief op zoek zijn naar de geadverteerde producten. Pinterest is de laatste tijd verschillende strategische samenwerkingen aangegaan, zodat de gebruikers nu de mogelijkheid geboden wordt om de getoonde producten direct te bestellen via het platform.
Kansen voor beleggers
Er liggen voor beleggers mooie kansen om te profiteren van de oplopende inkomsten van online adverteren. De genoemde aandelen zijn vergeleken met hun historische gemiddelden niet duur te noemen. Zeker niet als je kijkt naar de groeivooruitzichten, die in het afgelopen jaar fors naar boven zijn bijgesteld. Ook biedt de opkomst van AI kansen voor de advertentiemarkt, al doen beleggers er goed aan om altijd kritisch te kijken naar de beloften van bedrijven op dat vlak.