Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Campers en caravans | Beleggingskansen in een groeiende markt

0 0 Leestijd ongeveer

Met de zomervakantie in aantocht zie je weer meer en meer caravans en campers op de wegen. Het uitgelezen moment om beursgenoteerde producenten van recreatieve voertuigen te bekijken.

De sector voor recreatieve voertuigen – hoofdzakelijk campers en caravans – heeft bijzondere jaren achter de rug. Gedurende de coronapandemie waren er diverse beperkingen waardoor vakantiegangers op één plek bleven. Hotelketens en cruisemaatschappijen kregen rake klappen.

Dat gold niet voor de producenten van recreatieve voertuigen. Die markt zag juist een extra sterke toename in de bestellingen als ‘coronaveilig’ alternatief zonder restricties. Volgens cijfers van de European Caravan Federation lag het aantal nieuw geregistreerde recreatievoertuigen in vakantieseizoen 2020-2021 in Europa maar liefst 21% hoger dan het seizoen ervoor.

Die situatie lijkt momenteel redelijk genormaliseerd en beurskoersen staan duidelijk onder de piek van 2021. Daarmee kunnen we kijken naar de langjarige trends en vooruitzichten die zich op het gebied van recreatieve voertuigen voordoen. En die zijn erg positief.

Straits Research raamt een wereldwijde groei van 7,8% voor de periode 2022-2031, waarmee de markt groeit van $54 mrd naar $96 mrd. De verwachtingen voor de groei in Europa ligt met 9,0% zelfs iets hoger.

Amerikaanse aandelen

De grootste bouwer van recreatieve voertuigen komt uit de Verenigde Staten. Thor Industries heeft het grootste marktaandeel in de Verenigde Staten en is de nummer twee in Europa. De omzet piekte in boekjaar 2022 (tot en met juli) tot $16,3 mrd, om in boekjaar 2023 met 32% in te zakken tot $11,1 mrd.

Een kleinere Amerikaanse speler is Winnebago, waarvan de afzetmarkt volledig in Noord-Amerika ligt. Dit bedrijf zich richt op het premiumsegment. Naast caravans en campers verkoopt Winnebago vaartuigen, die in 2023 13,5% van de omzet vertegenwoordigden. Winnebago had in boekjaar 2023 (tot en met augustus) een omzet die met 29,6% daalde ten opzichte van 2022 en uitkwam op $3,5 mrd. Dat is nog steeds 75% meer dan in 2019.

Beide Amerikaanse bedrijven kampen momenteel met een lastige Noord-Amerikaanse markt voor hun dealers en consumenten en voorzien dat dit vooralsnog aanhoudt. Thor Industries verlaagde onlangs de verwachtingen voor boekjaar 2024. Een reden om als belegger nu weg te blijven van de Amerikaanse aandelen, ondanks goede perspectieven voor de lange termijn.

Thor Industries blijft wel positief momentum zien in de Europese afzetmarkt en dat beeld wordt bevestigd twee Europese spelers, Knaus Taubert en Trigano, die in 2023 geen terugval maar juist omzetgroei realiseerden. Op deze twee bedrijven gaan we dieper in, aangezien hier momenteel de beste kansen liggen.

Europese aandelen

Knaus Tabbert

Het Duitse Knaus Tabbert is pas sinds september 2020 beursgenoteerd. Destijds brachten H.T.P. Investments1 en Catalina Capital Partners 34% van de aandelen naar de beurs. De investeerders hebben nu nog respectievelijk 41% en 25% van de aandelen in bezit.

Knaus Tabbert heeft een multi-merkstrategie die erop gericht is om iedere doelgroep van haar favoriete type recreatieve voertuig en prijssegment te kunnen voorzien. De portfolio bevat vijf merken: Knaus (alle voertuigen, middensegment prijzen), Tabbert (caravans), WEeinsberg (alle voertuigen, prijsbewuste consument), T@B (caravans met retro design) en Morelo (luxesegment motorhomes die tot €750.000 per stuk kunnen kosten).

De medio 2023 afgegeven doelstelling van Knaus Tabbert was om jaarlijks 16-18% omzetgroei te realiseren en in 2027 verdubbeld te hebben. Dit klinkt erg ambitieus, maar Knaus Tabbert heeft ongeacht cycli de afgelopen vijftien jaar onafgebroken organische omzetgroei gerealiseerd. Verdere groei moet komen van innovatie, elektrificatie en een betere productmix, oftewel een groter deel van de omzet moet uit duurdere modellen gaan bestaan. Daarnaast moet verdere uitbreiding van het dealernetwerk, momenteel actief in twintig landen, extra omzet genereren via nieuwe verkooppunten.

Naast Europa is Knaus Tabbert voor de langere termijn erg positief over groeikansen in Zuidoost-Azië vanwege de daar groeiende middenklasse en welvaart. Slim is ook dat Knaus Tabbert via een eigen platform voertuigen verhuurt. Naast de inkomstenstroom die het genereert, is huren geregeld een eerste stap richting de aanschaf van een voertuig.

Waar Thor Industries en Winnebago in boekjaar 2023 grofweg 30% omzetkrimp zagen, was het extra indrukwekkend dat die van Knauf Tabbert met 37% groeide, tot €1,45 mrd.

De omzetdoelstelling voor 2027 bedraagt €2 mrd, 39% meer dan in 2023. Met deze schaalvergroting moet ook de ebitda-marge op middellangelange termijn naar 10%, waar deze in 2023 op 8,6% lag. Mochten deze doelstellingen in 2027 daadwerkelijk gerealiseerd worden, dan komt de ebitda in 2027 60% hoger uit dan in 2023 en volgen significante verhogingen van de winst per aandeel en dividend. Het dividendbeleid bij Knauf Tabbert is niet progressief, maar heeft als doelstelling om minstens 50% van de nettowinst uit te keren. Over 2023 werd bij een genormaliseerde winst per aandeel van €5,69 een dividend van €2,90 uitgekeerd. Bij de huidige koers geeft dat een koerswinstverhouding van 6,8 en een dividendrendement van 7,5%.

Beleggers moeten zich er van bewust blijven dat de markt voor recreatieve voertuigen als cyclisch wordt beschouwd en tussentijdse dalingen zeker mogelijk zijn. Maar gezien de groeivooruitzichten op lange termijn is dit een erg bescheiden waardering, waarbij alleen al het dividend een mooi rendement oplevert. Voor beleggers die bereid zijn een koersdip te accepteren en de aandelen voor de lange termijn te bezitten, is Knaus Tabbert erg koopwaardig.

Trigano 

Het Franse Trigano is volledig actief op de Europese markt. In boekjaar 2023, dat loopt tot en met augustus, was thuisbasis Frankrijk verantwoordelijk voor een derde van de omzet, Duitsland voor een kwart en het Verenigd Koninkrijk voor 10,7%. Hierna nemen diverse andere landen kleinere percentages van de omzet voor hun rekening.

Die omzet is voor 85% afkomstig van de productie van recreatieve voertuigen, waarbij de motorhomes met 74%van de omzet met afstand het belangrijkst zijn, gevolgd door caravans (7,5%), stacaravans (3,4%) en accessoires (8,0%) die daarbij gebruikt kunnen worden, zoals koelkasten en keukenapparatuur. Daarnaast is er een niet op vakanties gerichte categorie trailers (4,2%) en ten slotte wat camping-, vrijetijds- en tuinartikelen die het geheel complementeren, maar samen maar 2,5% van de omzet bepalen. De motorhomes worden via maar liefst 27 merken aangeboden, de caravans via acht. Adria is het enige merk waarvan in alle recreatievoertuigsoorten producten bestaan.

Trigano heeft heel goede jaren achter de rug en wil verder groeien in omzet. Dat doet het bedrijf momenteel door zich nadrukkelijk te richten op uitbreiding van de productie van betaalbare, dus goedkopere, modellen zonder dat de marges daaronder lijden.

In boekjaar 2023, dat loopt tot en met augustus, behaalde Trigano een omzet van €3,5 mrd. Een stijging van 9,4% ten opzichte van boekjaar 2022 en bijna 50% meer dan pre-coronajaar 2019. Voor het huidige boekjaar voorziet Trigano een significante omzetstijging met behoud van marges. Aangezien de omzet in de eerste negen maanden met €3,05 mrd al 15,4% hoger lag dan in boekjaar 2023, lijkt dit een zekerheidje.

De totale omzet zal richting de €3,9 mrd gaan, met een geschatte winst per aandeel van €18. De koerswinstverhouding voor boekjaar 2024 komt dan uit op slechts 6,3. Trigano heeft geen duidelijk dividendbeleid, maar sinds de kredietcrisis is het dividend jaarlijks meestal verhoogd en sowieso niet meer verlaagd. Het huidige dividendrendement bedraagt 3,1%.

Bij een wat cyclische markt, zoals die van recreatievoertuigen, is het gebruiken van de koerswinstverhouding van slechts een jaar gevaarlijk, aangezien bij positieve uitschieters de verhouding erg laag kan lijken. Maar ook hier lijkt na de recente koersdaling een goed instapmoment te ontstaan vanwege de groeiperspectieven voor de lange termijn.

Wat is wat op de markt voor recreatieve voertuigen?
De term recreatieve voertuigen wordt als overkoepelende term gebruikt voor voertuigen die speciaal ingericht zijn voor vakantiegangers, veelal caravans en campers. Caravans worden in de volksmond ook wel sleurhut genoemd: ze zijn ongemotoriseerd en dienen door een ander voertuig voortgetrokken te worden. Dit in tegenstelling tot de campers.

De term camper is zelf weer een verzamelnaam voor gemotoriseerde voertuigen die binnen de camperindustrie weer onder te verdelen zijn in motorhomes en campervans. Motorhomes zijn grote zelfrijdende ‘huizen’, geschikt voor twee tot zes personen, hebben een keuken en facilitaire voorzieningen, en beschikken veelal ook over extra’s als tv en airconditioning. Campervans zijn veel compacter en veelal geschikt voor twee tot maximaal drie personen. Ze beschikten oorspronkelijk niet over sanitaire voorzieningen, maar bieden wel meer rijgemak. Voor vakantiegangers geven campervans de praktische bijkomstigheid dat ze op meer plekken mogen verblijven dan de motorhomes. In de praktijk zijn de definities niet heel strak en zijn er zeker ook tussenvormen.

Duurzaam alternatief
Het aantal mensen dat zich zorgen maakt over de toekomstige leefbaarheid van de aarde groeit. Camper- en caravanbouwers zien hun producten als milieubewust alternatief voor twee sterk vervuilende manieren van op vakantie gaan. Milieubewuste vakantiegangers wegen de milieubelasting van een vliegtocht, inclusief eventuele vliegschaamte, mee in hun vakantiebeslissing. En de CO2-afdruk van een cruisetocht bedraagt zelfs het dubbele van een vliegvakantie.

Cruisemaatschappijen bieden prachtige tochten aan langs de Noorse fjorden, maar daar kun je ook prima komen met een camper. Nu ook voor campers de omslag in gang gezet is richting elektrisch rijden, wordt hun CO2-afdruk nog kleiner. Een (gehuurde) elektrische camper is dan zelfs een duurzaam alternatief voor een auto met verbrandingsmotor.

Gunstige trends voor de sector
Diverse trends helpen de toekomstige afzet van recreatieve voertuigen. In de eerste plaats zijn er gunstige demografische ontwikkelingen. De wereldbevolking groeit en vergrijst.

De huidige generatie gepensioneerden zit niet achter de geraniums, maar wil nieuwe ervaringen opdoen. En ze zijn niet (meer) gebonden aan kinderen, dus kunnen gaan en staan waar en wanneer ze maar willen. En ook mensen van onder de 35 waarderen recreatieve voertuigen meer en meer, mede doordat ze een goedkoper alternatief vormen voor bijvoorbeeld hotelovernachtingen.

Als deze jongere generatie eenmaal gewend is met een camper of caravan te reizen, dan zijn dit potentiële klanten voor de rest van hun leven. Vervolgens is persoonlijke vrijheid een thema dat in toenemende mate speelt. En er is toenemend gezondheidsbewustzijn. Een verblijf in de natuur biedt gezondheidsvoordelen als frisse lucht, onthaasting en vermindering van stress.

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ