Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Cruiseaandeel | Op koers voor mooie jaren

0 0 Leestijd ongeveer

Cruisemaatschappijen hadden het in de coronaperiode zwaar. Inmiddels is hun markt hersteld en zijn de perspectieven gunstig. We tippen een groeier in de sector.

Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH) is, anders dan de naam misschien doet vermoeden, een Amerikaanse maatschappij. In 2023 kwam 84% van de passagiers uit de Verenigde Staten of Canada. De oorsprong van het bedrijf ligt echter wel in Noorwegen, al werd in 1966 de eerste tocht gemaakt met een veerboot om auto’s te vervoeren tussen het Engelse Southampton en Gibraltar.

Inmiddels is het concept verschoven richting het aanbieden van luxe cruises. De holding bestaat uit drie divisies met in totaal 32 schepen en 66.400 bedden.

De gelijknamige divisie Norwegian Cruise Line exploiteert negentien schepen en is met 85% van de bedden verreweg de grootste divisie, gevolgd door de divisie Oceania Cruises (10%) dat wat kleinere schepen en meer luxe en persoonlijke service biedt en ten slotte Regent Seven Seas Cruises (5%) voor maximale luxe met alleen maar suites met een balkon met zeezicht.

NCLH investeerdersdag

Een rondreis via een cruisemaatschappij heeft diverse voordelen ten opzichte van een hotelrondreis over land. Bij een cruise boek je via je hut in een keer een slaapplek en verblijf voor al je overnachtingen, inclusief vervoer naar alle steden en je hoeft niet iedere keer in- en uit te pakken.

Gedurende je vakantie hoef je nooit ver te zoeken voor een bar of restaurant, entertainment, of uitgaansgelegenheden als een casino of winkels. Vrijwel alles is aan boord beschikbaar. Dat scheelt een passagier veel tijd en het zijn voor een cruisemaatschappij allemaal inkomstenbronnen.

Verder stelde NCLH tijdens de investeerdersdag van afgelopen mei dat een verblijf via een cruisemaatschappij in 2017 zo’n 20% goedkoper was dan een vergelijkbare reis via land (met hotelovernachting) en in 2023 zelfs 40%. Het is daarmee niet heel verwonderlijk dat vakanties via een cruisemaatschappij in de lift zitten. Ook doordat cruises nog maar 2% van de totale reis- en toerisme-industrie uitmaken en bij een klein beetje extra marktaandeel al sterk groeien.

Het aantal passagiers dat een vakantie op een cruiseschip doorbrengt, groeide in de tien jaar tot en met 2019 met 5,3% per jaar en de schattingen zijn dat dit in de periode 2023-2027 5,6% per jaar zal zijn. En dit terwijl de wereldwijde capaciteit voor passagiers de komende jaren met slechts 3% per jaar toeneemt. Dat is gunstig voor bezettingsgraden en verkoopprijzen van de aanbieders.

Weer vooruit kijken

Net als voor andere cruisemaatschappijen waren de coronajaren voor NCLH heel lastig. De koers van het aandeel ging aan het begin van de pandemie binnen drie maanden van €60 naar minder dan €10 en het uitgeven van nieuwe aandelen was noodzakelijk om het bedrijf overeind te houden. Inmiddels is NCLH in ieder geval figuurlijk in rustiger vaarwater gekomen.

Kredietbeoordelaar S&P Global verhoogde de credit rating in maart van B- naar B+ vanwege diverse verbeteringen waaronder een sterkere balans. Maar ook de hogere ebitda droeg hier aan bij, alsmede een verbeterde verhouding netto-schuld versus ebitda. In 2023 maakte de holding schulden voor een nog af te bouwen schip. Inmiddels is dit in de vaart genomen en genereert het inkomsten tegenover deze schulden. De grootste risico’s voor het voortbestaan van Norwegian Cruise Line Holdings als gevolg van de coronapandemie zijn wel achter de rug en er kan weer naar de toekomst gekeken worden.

En dat moet er een van structurele groei worden. Maar liefst dertien schepen zijn besteld om de vloot verder uit te breiden. De bouw van deze enorme schepen neemt echter vele jaren in beslag en NCLH plant ver vooruit. Tot aan 2028 voorziet het bedrijf een jaarlijkse capaciteitsuitbreiding van 6% aan te verkopen dagen/overnachtingen aan passagiers: van 22,7 miljoen in 2023 naar 29,7 miljoen in 2028. Daarna is de doelstelling om de capaciteit met 4% per jaar verder te groeien, tot 37,2 mln in 2036.

In de pre-coronaperiode 2015 tot en met 2019 bedroeg de capaciteitsuitbreiding 7% per jaar en nam de omzet met 11% per jaar nog aanmerkelijk sterker toe. Dit kwam door prijsstijgingen in het algemeen, maar ook doordat nieuwere schepen slimmer ingericht zijn: het percentage cabines met zicht op zee is hoger en voor zeezicht betalen passagiers tot het dubbele ten opzichte van een cabine met alleen zicht op het dek. Hierdoor, en doordat de nieuwe schepen groter en efficiënter zijn, steeg de ebitda-marge, waardoor de ebitda jaarlijks met 13% toenam. NCLH heeft de verwachting dat in de komende jaren de ebitda harder zal stijgen dan de omzet, die weer harder stijgt dan de capaciteitsuitbreiding van 6% per jaar.

Doelstellingen

Na de ‘great cruise comeback’ van 2022-2023 werd een nieuwe koers uitgestippeld met drie speerpunten voor 2024-2026: het vergroten van de operationele ebitda-marge, het jaarlijks behalen van meer dan $2 mrd operationele cash flow en het verlagen van de schuldpositie.

Afgelopen mei is een concrete doelstelling uitgesproken voor 2024 van een omzet van meer dan $9 mrd en een aangepaste ebitda van $2,3 mrd. De ebitdamarge zou dan ongeveer 26% bedragen. Bij een aangepaste winst per aandeel van $1,42 geeft dat een k/w van 12,9. De komende jaren moeten de financiële resultaten snel omhoog.

De doelstelling is om in 2026 weer de operationele ebitda-marges van 39% uit het verleden te behalen, ofwel 50% meer dan de schatting voor 2024. De daarbij horende aangepaste winst per aandeel schat Norwegian Cruise Line Holdings op $2,45. Bij de huidige koers van $18,5 geeft dat voor 2026 een k/w van slechts 7,5.

En als beleggers eenmaal zien welke omzet- en winstgroei Norwegian Cruise Line Holdings de komende paar jaar gaat doormaken, kan ook de waardering nog wat hoger. Het hervatten van dividendbetalingen kan een extra impuls geven, maar lijkt gezien de nadruk op balansversterking nog te vroeg te komen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ