Dayforce | Softwareaanbieder die naar morgen kijkt
Begin juli is HRM-softwarebedrijf Dayforce opgenomen in de Duurzame portefeuille. De koers van het aandeel heeft de afgelopen jaren flink bewogen.
Tot half 2021 ging de koers snel omhoog omdat het bedrijf sterk groeide, maar vanaf de top op $120 kwam de klad erin. In de afgelopen twee jaar daalde Dayforce op de beurs met ongeveer 60%.
De sterke koersdaling past niet bij de doorlopende omzetgroei van het bedrijf. Ik denk dat beleggers zijn doorgeschoten in het afwaarderen van het aandeel en verwacht dat de koers weer kan herstellen. Daarom heb ik het aandeel opgenomen in de Duurzame portefeuille.
Belangrijke vragen
Voor mij zijn er twee belangrijke vragen te beantwoorden bij de analyse van dit aandeel. De eerste is: hoe ontwikkelt de omzetgroei van Dayforce zich in de toekomst en de tweede waarom is de koers zo hard gedaald. De eerste vraag is de basis voor de meeste aandelenanalyses.
Het grootste deel van de waardestijging van een bedrijf komt uit winstgevende groei van de omzet. De tweede vraag is bedoeld om zeker te stellen dat we niet iets over het hoofd zien. Als we een redelijke inschatting kunnen maken van de reden achter de sterke daling kunnen we ook een inschatting maken of dat risico nog steeds aanwezig is.
Omzetontwikkeling
De omzet van Dayforce is de afgelopen drie jaar met ruim 20% per jaar gegroeid. In 2020 was de groei vlak en in de twee jaar daarvoor rond de 10%. De motor achter de groei is het cloudsoftware HCM-pakket Dayforce.
Lees ook Internetgigant ziet cloud- en advertentie-inkomsten groeien
In 2017 werd dat product qua omzet het belangrijkste bedrijfsonderdeel. De groei van de omzet lag er in de afgelopen jaren rond de 30%. Naarmate Dayforce een groter deel van de totale omzet uitmaakte, nam de groei van het hele bedrijf toe. Inmiddels heeft het bedrijf met Powerpay (cloudgebaseerde salarissoftware) weer een aanvullend product om de groei aan te jagen.
Narrow moat
Volgens Morningstar heeft Dayforce een ‘narrow moat’ (concurrentievoordeel, red.) om de concurrentie op afstand te houden. Dit is te danken aan een sterke klantenbinding, verbetering van de schaalvoordelen en hogere rente-inkomsten. Naast het streven naar optimalisatie van het product, maakt Dayforce ook gebruik van de sterke merknaam.
In 2023 werd het bedrijf voor het vierde opeenvolgende jaar uitgeroepen tot koploper in het prestigieuze marktonderzoek ‘Gartner Magic Quadrant voor Cloud HCM Suites’. Dayforce wint consistent marktaandeel ten opzichte van traditionele aanbieders van HCM-software.
Hogere marges
Als we in de cijfers duiken dan zien we dat de marge van Dayforce in 2023 is toegenomen naar 42,7 van 38% in 2022. De marge op de clouddienstverlening nam eveneens toe van 72 naar 77%. Naarmate de omzet van de clouddiensten verder stijgt, kan de marge nog iets verder toenemen.
Het voornaamste is echter dat de brutowinst groeit; de omzet neemt toe, terwijl de overheadkosten minder snel stijgen. De kosten voor marketing en sales namen in de vier jaar voor 2023 gemiddeld met ruim 10% per jaar toe. In 2023 was dat minder dan 5% en de arbeidskosten daalden zelfs met 5,6%. Daardoor verdubbelde de aangepaste winst per aandeel bijna van $0,77 in 2022 naar $1,51 in 2023.
Omzetstijging
Voor de komende jaren verwachten analisten dat de omzet met zo’n 15-20% per jaar oploopt. Waarschijnlijk zal de marge ook verder groeien door toenemende schaalvoordelen en lagere kosten voor onboarding. Analisten verwachten dan ook dat de winst in de aankomende vijf jaar gemiddeld met ruim 25% groeit per jaar.
Lees ook Ondergewaardeerde cloud-aandelen
Volgens de consensus komt de winst per aandeel in 2028 uit op $5,13. Bij de huidige koers zou de k/w dan teruglopen naar minder dan 10. Dat is erg goedkoop voor een bedrijf dat zo snel groeit en een stabiel groeiend klantenbestand heeft in de clouddienstverlening.
Koersdaling
Dat brengt ons bij de tweede vraag. Het is natuurlijk vreemd dat de koers van het aandeel 60% gedaald is terwijl de vooruitzichten zo goed zijn. Een deel van de verklaring zit in de sterke koersstijging tussen 2019 en 2021. Als gevolg van de coronapandemie brachten de centrale banken de rente omlaag en snelgroeiende IT-bedrijven profiteerden daarvan.
Toen vervolgens de rente weer verhoogd werd om de inflatie te beteugelen, daalden deze aandelen weer. Kijk maar naar de koersgrafieken van bijvoorbeeld Meta, Amazon, Zoom, Nvidia, ASML en Adyen.
Kunstmatige intelligentie
Een deel van die bedrijven kon de stijgende lijn weer oppakken na de introductie van ChatGPT in november 2022. Beleggers raakten in de ban van de potentie van AI en stapten in afgestrafte groeibedrijven die te maken hadden met AI. Dayforce kon daar niet van profiteren.
Daar kwam bij dat Dayforce juist had geïnvesteerd in de groei van het bedrijf en extra kosten maakte. Als gevolg van de covid-pandemie viel de groei van HCM-software ook nog iets terug, waardoor de extra investeringen in eerste instantie tot mindere resultaten leidden. Dat schrikte beleggers verder af om het aandeel weer een hoge waardering mee te geven.
Dayforce heeft daarnaast de doelen aangescherpt om de uitstoot van de toeleveringsketen te verminderen. Via het Responsible Sourcing Initiative (RSI) kiest het bedrijf leveranciers die letten op arbeidsrechten, milieu-impact en diversiteit. Bij LSEG scoort het bedrijf bij de beste 10% op het gebied van diversiteit en inclusie. Bij Sustainalytics zit Dayforce bij de meest duurzame 20%.
Door de komende kwartalen de groeiverwachtingen waar te maken en wellicht te overtreffen, kan Dayforce het vertrouwen van beleggers terugwinnen. De vooruitzichten zijn goed.
De sterke concurrentiepositie, wetswijzigingen om loonadministratie te moderniseren in de belangrijke Canadese markt en nieuwe dienstverlening aangedreven door kunstmatige intelligentie geven voldoende mogelijkheden voor winstgevende groei. De toename van de kosten van de Dayforce-tool is een mogelijk risico, maar wij hechten meer belang aan de waarde van innovatie om voorop te blijven lopen.
Inkoop eigen aandelen
In de toekomst gaat Dayforce mogelijk over tot het inkopen van eigen aandelen. Het bedrijf heeft een positieve kasstroom en kan de groei waarschijnlijk doorzetten zonder grote investeringen.
Diverse bedrijven geven de overtollige gelden terug aan de aandeelhouder door aandeleninkoop. Daardoor creëren ze extra vraag naar de aandelen, wat een positieve invloed heeft op de koers. Vooral bij aandelen die ondergewaardeerd zijn, is dit een zinvolle strategie.
Advies aandeel Dayforce naar ‘kopen’
Samenvattend verwacht ik dat de omzetgroei van Dayforce doorzet, de marge verbetert en dat daardoor de winst per aandeel sterk groeit. De groei van de winst per aandeel vormt een stabiele basis voor koersrendement. Het aandeel is door een samenloop van omstandigheden enigszins uit de gratie geraakt bij beleggers en door het vertrouwen terug te winnen kan de waardering stijgen.
Daardoor kan het rendement nog een extra sprong maken. Ik heb het aandeel op 2 juli opgenomen in de Duurzame portefeuille van Beleggers Belangen en beleg sinds die datum privé ook in het aandeel. Dayforce krijgt dus een koopadvies.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Gem. Groei | |
Aantal klanten | 3.001 | 3.718 | 4.363 | 4.906 | 5.434 | 5.993 | 6.393 | |
23,9% | 17,3% | 12,4% | 10,8% | 10,3% | 6,7% | 13,6% | ||
Omzet | 670,8 | 746,4 | 824,1 | 842,5 | 1.024,2 | 1.246,2 | 1.513,7 | |
11,3% | 10,4% | 2,2% | 21,6% | 21,7% | 21,5% | 14,8% | ||
Aangepaste ebitda | 117,8 | 157,1 | 184,6 | 159,0 | 162,5 | 250,4 | 410,2 | |
33,4% | 17,5% | -13,9% | 2,2% | 54,1% | 63,8% | 26,2% | ||
Ebitda/omzet | 17,6% | 21,0% | 22,4% | 18,9% | 15,9% | 20,1% | 27,1% |