Porsche | Autofabrikant stelt beleggers gerust
Porsche heeft in de eerste zes maanden van het jaar 7% minder auto’s afgeleverd. Tegenover hogere volumes in Duitsland en andere grote Europese markten, stond een flinke daling in China.
Hier zakten de leveringen met een derde. Porsche gaat niet mee met de prijzenslag op de moeilijke Chinese markt en stelt winstgevendheid boven volumes. Deze strategie voert de sportwagenfabrikant ook in andere markten. Dankzij prijsverhogingen bleef de omzet in het eerste halfjaar stabiel. Concrete cijfers verstrekt het bedrijf op 24 juli.
Nieuwe modellen
Porsche introduceert dit jaar veel nieuwe modellen, waaronder de nieuwe Macan, Panamera en de volledig elektrische Taycan. Dit had een tijdelijk negatief effect op de leveringen. Zo halveerde het aantal Taycan-afleveringen en liep de verkoop van de Panamera met 25% terug.
De volumes zouden daarom vanaf de tweede jaarhelft moeten aantrekken wanneer de nieuwe modellen op de markt komen. De volledig elektrische Macan heeft volgens het bedrijf een goede orderontvangst en de eerste auto’s worden in de tweede jaarhelft afgeleverd.
Hogere kosten
De introductie van nieuwe modellen gaat gepaard met hogere kosten en in de toeleveringsketen is nog steeds sprake van hoge kosteninflatie. Toch bevestigde Porsche zijn operationele margedoelstelling van 15 tot 17% voor heel het jaar. Dat is een geruststelling, want in het eerste kwartaal daalde de marge nog naar 14,2%, tegen de verwachting van 14,8%.
Lees ook Winsten goed vastgehouden
Porsche had al aangegeven dat het eerste kwartaal waarschijnlijk het dieptepunt in de winstgevendheid heeft gemarkeerd. Gemiddeld genomen gaan analisten voor dit jaar uit van een operationele winstmarge van 15,9%, tegen 18,0% in 2023.
Investeringen pieken
Voor de langere termijn streeft Porsche naar een marge van minstens 20%. De fabrikant moet nog veel investeren in elektrische auto’s en wil ook de traditionele modellen langer beschikbaar houden. De piek in kapitaalinvesteringen en R&D-kosten ligt in 2026-2027. Daarna zouden de marges een impuls kunnen krijgen van lagere kosten.
Verder is het natuurlijk positief voor de marges dat Porsche zijn prijzen kan blijven verhogen ondanks lastige marktomstandigheden in met name China. Het land is goed voor 19% van de volumes in het eerste halfjaar en daarmee de grootste afzetmarkt voor Porsche.
Ommekeer
Na het eerste kwartaal zag het bedrijf nog geen tekenen die op een ommekeer wijzen en dat beeld zal nu waarschijnlijk niet veranderd zijn, gezien de malaise in de Chinese huizenmarkt. In andere markten blijft de vraag echter solide.
Hoewel de koers positief reageerde op de update staat het aandeel Porsche AG (ISIN: DE000PAG9113) dit jaar bijna 8% in de min. Op nog geen 13 keer de verwachte winst voor 2025 is Porsche te laag gewaardeerd.
Advies aandeel Porsche blijft ‘kopen’
Het bedrijf heeft laten zien over een goede prijskracht te beschikken, wat de winstmarges in een uitdagende markt ondersteunt. Bovendien zit er veel rek in de marge wanneer de kostendruk afneemt en de Chinese markt herstelt. Al met al genoeg reden om het koopadvies te handhaven.
Leveringen eerste halfjaar | |||
2023 | 2024 | ||
Wereldwijd | 167.354 | 155.945 | |
Noord-Amerika | 41.937 | 39.558 | |
China | 43.832 | 29.551 |