Advieswijziging Volkswagen | Veel slecht nieuws inmiddels ingeprijsd
De verkoop van de Audi Q8 e-tron valt tegen en dat noopt het management van moederbedrijf Volkswagen tot ingrijpen. De Duitse autofabrikant kondigde afgelopen week een herstructureringsplan aan.
In de praktijk betekent het dat de fabriek in Vorst (België) waar dit elektrische model van de band rolt in 2025 naar verwachting zal sluiten. Daarmee verdwijnt een iconische fabriek waar in het verleden de bekende Kever- en Golfmodellen werden geproduceerd.
Een aanvullende reden voor de sluiting is de slechte ligging van de fabriek, waar circa 3000 mensen werken. Uitbreiding op locatie is volgens Volkswagen niet mogelijk en de ligging ten opzichte van de toeleveranciers is eveneens ongunstig. Het wordt volgens het bedrijf te duur om slechts 30.000 voertuigen per jaar te produceren in Vorst.
Verwachtingen naar beneden
Het herstructureringsplan kost Volkswagen circa €2,6 mrd. De productie wordt verschoven naar Mexico en dat betekent dat op termijn het bedrijf minder complex wordt als organisatie en het tevens tegen lagere kosten kan produceren. Dat kan uiteindelijk positief uitpakken voor de aandeelhouders.
De aangekondigde plannen leidden er wel toe dat de verwachtingen voor 2024 naar beneden moesten worden bijgesteld. Mikte Volkswagen eerder dit jaar nog op een operationele marge van 7% a 7,5%, inmiddels rekent de groep in het huidige boekjaar op 6,5% a 7%.
Advies aandeel Volkswagen naar ‘kopen’
De beurskoers van het aandeel Volkswagen staat inmiddels bijna op het laagste niveau in vijf jaar tijd. Beleggers vrezen duidelijk de stevige concurrentie en prijzenoorlog in de sector. Ook bij Beleggers Belangen waren we geruime tijd terughoudend over de beleggingskansen in Volkswagen. Een argument is dat er nog verschillende rechtszaken (denk aan het dieselschandaal) lopen tegen de onderneming.
Bij een geschatte k/w 2025 van slechts 3,3 lijkt behoorlijk veel ellende al ingeprijsd. Bij een geschat dividendrendement dat boven de 8% uitkomt, trekken we het advies ondanks de risico’s die kleven aan een belegging in Volkswagen op. Met het oog op de zeer lage waardering gaan we van ‘houden’ naar ‘kopen’.
Een van de redenen om de preferente aandelen te verkiezen boven de gewone, is dat dit type aandeel ook deel uitmaakt van de DAX-index, wat de verhandelbaarheid ten goede komt. Daarnaast bieden de preferente aandelen ook een iets hoger dividend. Over 2023 keerde de onderneming per preferent aandeel €9,06 aan dividend uit. Bezitters van de gewone aandelen ontvingen €9,00 per aandeel. Daartegenover staat wel dat de preferente aandelen geen stemrecht geven.