Advieswijziging TomTom | Doelstellingen voor 2025 geschrapt
TomTom dook in het eerste kwartaal al onder de lat met een lager dan verwachte omzet, maar hield toen wel de jaarprognoses voor omzet en vrije kasstroom in stand. Dit is na het tweede kwartaal niet langer het geval. De cijfers van de periode tussen april en juni lagen wel grotendeels in lijn met de verwachtingen.
De omzet (€152,2 mln) daalde met 3% op jaarbasis waarbij Location Technology stabiel bleef en de consumententak met 17% kromp. Binnen Location Technology liet Automotive een daling met 3% optekenen terwijl Enterprise met 11% groeide. De vrije kasstroom was €4,7 mln negatief, wat het totaal over de eerste jaarhelft op -€14,1 mln bracht. Het operationeel verlies (ebit) dikte aan naar €5,2 mln.
De groepsomzet zal dit jaar aan de onderkant van de eerder afgegeven prognose (€570-610 mln) uitkomen en ook een vrije kasstroom van minstens 5% van de omzet zit er niet langer in. De nieuwe prognose bedraagt 1 tot 5%.
TomTom verwijst naar de lagere productievolumes in de autosector en vertragingen bij de introductie van nieuwe modellen. Daardoor is de markt onvoorspelbaar en worden de prognoses voor 2025 losgelaten. Pas bij de publicatie van de jaarcijfers van 2024 worden nieuwe verwachtingen afgegeven. Eerder ging het management nog uit van een vrije kasstroom die 10% van de omzet zou bedragen.
Advies aandeel TomTom naar ‘houden’
De netto kaspositie daalde verder naar €258 mln tegenover nog €284 mln eind maart en €315 mln eind vorig jaar. Het inkoopprogramma dat in oktober vorig jaar begon, werd in juni afgerond. TomTom kocht 7,8 miljoen aandelen tegen een gemiddelde prijs van €6,39, goed voor een uitgave van €50 mln. Er werd voorlopig nog geen nieuw inkoopprogramma aangekondigd.
Na de tegenvallende cijfers in april kreeg Tomtom nog het voordeel van de twijfel, op voorwaarde dat er de komende kwartalen beterschap zou komen en het bedrijf zijn groeidoelstellingen kon waarmaken. Dat blijkt niet het geval en daarom verlaag ik het advies naar ‘houden’.
Ik ga voor het boekjaar 2025 niet langer meer uit van een netto winst, maar van een break-even situatie. De taxatie voor 2024 wordt aangepast van -€0,05 naar -€0,10.
Beide bedrijven gaan voortaan ook samenwerken aan AI-producten voor de auto-industrie. Daarbij zorgt Microsoft voor de AI-technologie en levert TomTom verkeersinformatie en kaarten. De uitgebreide overeenkomst loopt tot het einde van dit decennium en er werden geen financiële details bekend gemaakt.