Netflix | Streamingsdienst nadert de perfectie
Netflix heeft in het tweede kwartaal een indrukwekkende groei laten zien van 8,05 miljoen nieuwe abonnees. Vooral in de regio Azië-Pacific wist de streamingsdienst veel nieuwe klanten te verwerven, te weten 2,8 miljoen. Als we de eerste zes maanden van de pandemie buiten beschouwing laten, dan was dit het beste eerste halfjaar voor Netflix ooit.
De indrukwekkende groei valt samen met een periode waarin veel van Netflix’s concurrenten juist moeite hebben om klanten aan te trekken en nieuwe shows te financieren. Het concern leverde in het afgelopen kwartaal een aantal grote hits af, waaronder een nieuw seizoen van Bridgerton, de verrassingshit Baby Reindeer, en de Franse film Under Paris. Deze content heeft geholpen om het marktaandeel van Netflix in het totale tv-kijken in de VS te verhogen tot ruim 8%, meer dan het dubbele van elk ander betaald streamingplatform volgens Nielsen-gegevens.
Winststijging
Netflix rapporteerde een winststijging van 43% tot $4,80 per aandeel, waarmee het de gemiddelde schatting van analisten overtrof. De omzet steeg met 17% tot $9,56 mrd, ook net boven de projecties. Aan het eind van het tweede kwartaal telde Netflix wereldwijd 278 miljoen klanten.
Lees ook Aandeel met een feel-good story
Het management benadrukte in een toelichting dat er nog steeds een grote markt is van 500 miljoen huishoudens met smart-tv’s zonder Netflix-abonnement. Dit vormt een aanzienlijke kans voor verdere groei.
Advertentie-abonnementen
De meest directe groeimogelijkheid voor Netflix ligt in advertenties. Meer dan 40 miljoen mensen maken nu maandelijks gebruik van het advertentie-abonnement van het bedrijf. Daarnaast verhoogt het bedrijf zijn investeringen in videogames, met plannen om elke maand een nieuwe titel uit te brengen, waaronder een op Squid Game geïnspireerde videogame, die later dit jaar wordt gelanceerd samen met het debuut van het tweede seizoen van die show.
Advies aandeel Netflix blijft ‘verkopen’
Het aandeel Netflix noteert tegen een zeer hoge k/w van 35. Daarmee is ingeprijsd dat alles rond het bedrijf perfect gaat in de toekomst. Omdat een perfecte toekomst nauwelijks ruimte overlaat voor positieve verrassingen, zorgt de hoge waardering ervoor dat Netflix op ‘verkopen’ blijft.