Domino’s Pizza | Aarzeling in groeiverhaal
Domino’s Pizza rapporteerde donderdag 18 juli cijfers over het tweede kwartaal. De omzet (exclusief valutaeffecten) kwam met $4,4 mrd 7,2% hoger uit dan een jaar geleden.
Dit kwam zowel door een toename in de Verenigde Staten (6,8%) als bij de internationale verkooppunten (7,7%). Beide onderdelen zetten $2,2 mrd om. De vergelijkbare omzetgroei van bestaande locaties bedroeg 4,8% in de Verenigde Staten en 2,1% voor Internationaal.
Nieuwe locaties
Internationaal werden netto 143 nieuwe locaties geopend, tegen slechts 32 in de Verenigde Staten. Domino’s heeft nu wereldwijd 20.930 verkooplocaties. De winst per aandeel kwam uit op $7,61, dat is 26,4% hoger dan de $6,02 uit het tweede kwartaal van 2023.
Lees ook Afslanktrend maakt aanbieders (ongezonde) voeding nerveus
Op het eerste gezicht prima cijfers, maar de koers van Domino’s verloor daarna 13,6% en op weekbasis zelfs 16,7%. De reden hiervoor lijkt hem te zitten in de tegenvallende operationele winst, die slechts 0,35% toenam, ondanks de gestegen omzet.
Daling winstmarge
De operationele winstmarge daalde van 19,1% naar 17,9%. Daarnaast werd het tempo waarin nieuwe locaties worden geopend verlaagd. In de Verenigde Staten blijft de schatting van 175 netto openingen voor 2024, maar Internationaal werd de verwachting met 175-275 locaties teruggebracht. In Frankrijk en Japan werden veel (onrendabele) locaties gesloten.
Domino’s benadrukt zelf vast te houden aan de jaarlijkse doelstellingen voor de middellange termijn van 7% omzetgroei en 8% groei van de operationele winst.