Kraft Heinz | Lage waardering en hoog dividend
Voedingsmiddelengigant Kraft Heinz Company (KHC) bestaat als zodanig sinds de overname van Kraft Foods door Heinz in 2015. In 2023 behaalde Kraft Heinz een omzet van $26,6 mrd. Hiervan kwam 75,5% ($20,1 mrd) uit Noord Amerika.
Heinz-tomatenketchup is ongetwijfeld het bekendste internationale merk, maar KHC is enorm gediversifieerd. Bijvoorbeeld ook Brinta, Honig en de hagelslag van Venz vallen onder KHC. Met $8,9 mrd is de divisie Specerijen & sauzen goed voor een derde van de totale omzet en nog steeds groeiende.
De tweede divisie, Kaas & melkproducten, is verantwoordelijk voor $3,9 mrd (14,5%) en ondergaat al jaren omzetkrimp. De andere, wat kleinere divisies, waaronder Houdbare levensmiddelen, Diepvries & gekoelde voeding, Maaltijden & zeevruchten, Babyvoeding en Nootjes & zoute snacks hebben veelal stabiele omzetten.
Lichte jaarlijkse krimp
De afgelopen jaren kromp de omzet in Noord-Amerika jaarlijks heel licht, terwijl het kleinere internationale deel wel groei vertoonde. De totale omzet ligt al sinds 2016 jaarlijks tussen de $26 en $26,6 mrd, met in 2019 een dipje naar $25,0 mrd. Het is dus een uitdaging voor Kraft Heinz om tot omzetgroei te komen.
Lees ook Meevallende groeicijfers beloond
Zeker nu consumenten ‘downtraden’: ze zoeken naar goedkopere alternatieven voor duurdere merken. In het eerste kwartaal van 2024 stegen de prijzen bij Kraft Heinz met gemiddeld 2,7%, maar daalden de verkochte volumes jaar op jaar met 3,2%, wat resulteerde in -0,5% organische groei. Voor heel 2024 ligt de doelstelling op 0-2% omzetgroei bij 2-4% groei van de operationele inkomsten. De winst per aandeel moet 1-3% hoger uitkomen dan de $2,95 van 2023, oftewel in een range van $3,01-3,07.
Groeistrategie
Voor de lange termijn gaf Kraft Heinz begin 2024 de doelstelling af om de omzet organisch met 2-3% per jaar te laten groeien en de operationele inkomsten met 4-6%, resulterend in een groei van de winst per aandeel van 6-8%. Dit moet gaan via drie ‘groeipilaren’: Noord-Amerika Retail, Wereldwijd weg van huis en Opkomende markten. Gezien de stevige (prijs)concurrentie, zal echte omzetgroei ook moeten komen uit volumegroei.
Kraft Heinz betaalt sinds een dividendverlaging in 2019 een stabiel dividend van $1,60 ($0,40 per kwartaal), waar het $2,0 mrd aan cash voor nodig heeft. De vrije kasstroom, $3,0 mrd in 2023, is de afgelopen jaren ruim voldoende geweest om het dividend te blijven betalen en dit zal naar verwachting ook de komende jaren geen probleem zijn. Er loopt tot en met 2027 een kostenbesparingsplan voor $2,5 mrd, dat voor ligt op schema. Dat zal helpen om de winstmarges op peil te houden.
Advies aandeel Kraft Heinz op ‘kopen’
Kraft Heinz zal de komende jaren op zijn best een trage omzetgroei realiseren, met een iets hogere groei van de winst per aandeel vanwege kostenbesparingen. Bij een geschatte wpa van $3,00 voor 2024 ligt de koerswinstverhouding op 11,0. Dat is bescheiden en daarmee lijkt het neerwaarts risico vrij beperkt. Kraft Heinz is met 4,8% dividendrendement, in afwachting van hogere koersen, koopwaardig.