Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Martijn van Herpen, 30 jul 12:02

Unilever | Cijfers versterken het vertrouwen

0 0 Leestijd ongeveer

Unilevers cijfers over het tweede kwartaal van 2024 bevestigden dat het concern op de goede weg is, wat beloond werd met een koersstijging van 5,8%.

De omzet van Unilever is in het tweede kwartaal jaar op jaar gegroeid met 3,9%. Dit is het derde kwartaal op rij met volumegroei en deze versnelt. Bedroeg de groei 1,8% in het vierde kwartaal van 2023, in het eerste kwartaal van 2024 was dat 2,2% en afgelopen kwartaal 2,9%.

Dat is indrukwekkend onder economische omstandigheden waarbij de algemene trend is dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar goedkopere alternatieven voor de duurdere merkartikelen.

Voor 2024 handhaaft Unilever de verwachting om binnen de langetermijndoelstelling van 3-5% omzetgroei per jaar te blijven, vooral door volumegroei en in mindere mate door prijsverhogingen. Die bedroegen gemiddeld slechts 1,0% en dit ging niet ten koste van de operationele marge. Die nam met 250 basispunten toe tot 19,6%.

Europese zomer

Met slechts 0,6% omzetgroei en een volumekrimp van 1,0% bleef de divisie Ice Cream achter. De operationele marge daalde met 40 basispunten tot 14,6%, wat beduidend lager is dan bij andere divisies. Zwakke verkopen in China en een kwakkelzomer in Europa worden als redenen genoemd.

Het zal echter ook te maken hebben met de prioriteit die Unilever geeft aan merk- en marketinginvesteringen voor de ‘Power Brands’, waartoe de ijsjestak niet behoort. Afgelopen maart kwam het besluit om Ice Cream te gaan verkopen. Unilever stelt dat deze divisie eind 2025 helemaal zelfstandig moet opereren. Dat lijkt dan ook een logisch moment waarop een verkoop in werking zou kunnen treden.

Advies aandeel Unilever op ‘kopen’

Prettig was de dividendverhoging van 3%, tot €0,4396, wat de eerste verhoging sinds het vierde kwartaal van 2020 was. Ervan uitgaande dat Unilever het positieve momentum kan vasthouden, verhoog ik de taxaties voor de winst per aandeel voor 2024 naar €2,85 en voor 2025 naar €3,00. Met een k/w 2024 van 19,8 vind ik Unilever ondanks de sterke koersstijging nog steeds koopwaardig.

Unilever 2e kwartaal 2024 2e kwartaal 2023
Volumegroei j-o-j 2,9% -0,3%
Prijsgroei j-o-j 1,0% 8,2%
Omzetgroei j-o-j 3,9% 7,9%

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ