Vinci | Franse infra-gigant bouwt verder aan imperium
Het eerste halfjaar is prima verlopen voor Vinci, bouwconcern en exploitant van tolwegen en luchthavens. De omzet nam met 4,4% (3,8% autonoom) toe tot €33,8 mrd en de operationele winst steeg met 9,1% tot bijna €3,9 mrd.
Minder positief was de ontwikkeling van de nettowinst, deze daalde met 4,5% tot net geen €2 mrd en de winst per aandeel kwam 5,4% lager uit op €3,46. Dat was het gevolg van €214 mln hogere financieringslasten ten opzichte van de eerste helft van 2023 waarin een meevaller van €167 mln op de afwikkeling van een renteswapcontract werd geboekt.
Een andere, al verwachte, tegenvaller was de speciale belasting op infrastructuur die de Franse regering vorig jaar heeft aangekondigd. Deze belasting kostte Vinci €120 mln (€0,21 per aandeel) in de eerste helft van dit jaar.
Constitutionele Raad
Vinci en branchegenoten vechten de invoering van deze belasting aan. Uiterlijk medio september wordt een uitspraak van de Constitutionele Raad verwacht. Mocht deze uitspraak negatief uitvallen, dan zal Vinci compensatie voor deze belasting proberen af te dwingen.
In de tussentijd bouwt Vinci rustig verder aan zijn imperium en de verlenging van de concessieportefeuille met de aankoop van belangen in de luchthavens van Edinburg (£1,3 mrd) en Boedapest (€600 mln) en de tolwegconcessie rond het Amerikaanse Denver ($1,2 mrd).
Advies aandeel Vinci op ‘kopen’
Op mijn zeer licht verlaagde winsttaxatie van €8,15 voor 2024 komt de koers-winstverhouding op 13. Ook mijn dividendverwachting gaat ietsje omlaag tot €4,65, maar dat is nog altijd goed voor een dividendrendement van 4,4%.
De toegenomen politieke onzekerheid in Frankrijk is niet positief, maar daar staan een aantrekkelijke waardering en groei-initiatieven tegenover zodat het koopadvies voor Vinci gehandhaafd blijft.