AB InBev | Bierbrouwer geeft gemengd beeld
In vergelijking met eeuwige rivaal Heineken vallen de kwartaalcijfers van AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, best wel mee. Enig minpuntje wat ons betreft is de afname met 0,8% van het totale volume tot 146,3 mijloen hectoliter.
Waar het concern best trots op mag zijn, is dat de genormaliseerde ebitda met 10,2% is toegenomen tot $5,3 mrd (gemiddelde analistenverwachting +9,2%), wat een toename van de ebitda-marge inhoudt van 32,5% in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 34,6% voor de periode april-juni 2024. De onderliggende winst per aandeel sprong van $0,72 naar $0,90 (consensus $0,86).
China valt tegen
De verkopen in China zijn een tegenvaller met -10,4% in termen van volumes en -15,2% in termen van opbrengsten. Dat is toch zo’n 500 basispunten onder de marktschattingen. Slecht, maar geen drama zoals bij Heineken, dat in China een forse afwaardering moest doen.
De marketingcampagne met transgenderrechtenactiviste en sociale mediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light rond Pasen 2023, met een boycot van conservatief Amerika tot gevolg, blijft AB InBev achtervolgen in de VS (-0,6% opbrengsten). Gelukkig blijft Midden-Amerika glansprestaties afleveren.
Advies aandeel AB InBev blijft ‘houden’
Wat dan tegenvalt en weerhoudt van een adviesverhoging is dat de jaarprognose niet werd aangepast door de bedrijfstop van AB InBev. Vandaar ook maar de beperkte positieve marktreactie. Het klassieke vooruitzicht van 4 à 8% organische groei in de genormaliseerde ebitda blijft behouden, terwijl we na zes maanden op +7,8% staan. Geen verhoging in de prognose, geen verhoging in het advies: het aandeel blijft op ‘houden’ staan.